John Carmack lämnade Id Software efter motstånd mot VR

SweClockers tittar på prototypen Crystal Cove under CES 2014.

John Carmack lämnade Id Software efter motstånd mot VR

Grafikgurun John Carmack bryter tystnaden och avslöjar att han lämnade Id Software till följd av att moderbolaget Zenimax inte ville satsa på virtuell verklighet.

Virtual reality eller virtuell verklighet (VR) väntas bli nästa stora revolution på spelfronten. Det blev därför uppmärksammat när grafikgurun John Carmack under 2013 tillträdde som teknikchef (CTO) på Oculus och senare under hösten lämnade rollen på Id Software, som han var med och grundade i början på 1990-talet.

john_530_big.jpg

It would have been a huge win. It seemed like a sensible plan for me. I would have been content probably staying there working with the people and technology that I know and the work we were doing.

Carmacks avgång förklarades först med att han vill lägga mer tid på rollen som teknikchef på Oculus, där han är ansvarig för utvecklingen av VR-headsetet Oculus Rift. Enligt en intervju med USA Today var dock en avgång från Id Software inte någonting han hade i planerna när han började på Oculus.

Förhoppningen när han tillträdde som teknikchef var att moderbolaget Zenimax ville samarbeta med Oculus för att anpassa de framtida speltitlarna i serierna Doom och Wolfenstein för VR. Carmacks tanke var att Wolfenstein: The New Order skulle agerat teknikdemonstration tillsammans med Oculus Rift under CES 2014.

But they couldn't come together on that which made me really sad. It was just unfortunate. When it became clear that I wasn't going to have the opportunity to do any work on VR while at id software, I decided to not renew my contract.

Efter en tid stod det dock klart att parterna inte kunde nå en överenskommelse. Detta ledde till att Carmack valde att inte förnya sitt kontrakt hos Id Software, där han "inte skulle få möjligheten" att arbeta med VR.

Medan Carmacks huvudsyssla är att se över utvecklingen av Oculus Rift ska han även ha en aktiv roll i utvecklingen av spel anpassade för VR-headsetet. Tanken är att ha spel skräddarsydda för VR, någonting som inte enbart ska erbjuda en bättre spelupplevelse utan även locka andra spelutvecklare till konceptet.

Kommentarer till artikeln

28 debattinlägg

Skicka en rättelse
30

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

23

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

142

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer