Geforce Maxwell innehåller större förändringar än väntat

Detaljerna kring arkitekturen Maxwell läcker ut och skvallrar om stora förändringar mot Kepler. Samtidigt planeras Maxwell på 20 nanometer för prestandasegmentet, någonting som kan dröja till slutet av året.

I januari avslöjade SweClockers att den nya arkitekturen Maxwell var på ingång och att lanseringen inleds i mellanklassen med Geforce GTX 750 Ti och GTX 750. Det har hittills stått oklart vilka förändringar som syns i den nya arkitekturen, men nu avslöjas nya detaljer och slår hål på tidigare rykten.

Maxwell_GM107.png

Grafikkretsen GM107 med fem SMM-kluster.

Medan tidigare skärmdumpar av GPU-Z antytt om mindre förändringar gentemot dagens Kepler, avslöjar Videocardz att skillnaderna i Maxwell är signifikanta. Först och främst ändras strukturen på SMX-klustren, som numera går under namnet SMM och huserar 128 CUDA-kärnor – ned från 192 stycken i Kepler. För att kompensera har antalet instruktioner per klockcykel (IPC) för varje kärna ökat.

Grafikkretsen GM107 i sitt fulla utförande har fem SMX-kluster, vilket ger totalt 640 CUDA-kärnor. Detta är således fallet med Geforce GTX 750 Ti, som tidigare avlästs fel i GPU-Z och trotts ha 768 CUDA-kärnor. Vidare till GTX 750 har det ett SMX-kluster avstängt, vilket ger 512 CUDA-kärnor.

UK_GTX_750_1.jpg

Därtill ska grafikkretsen ha ett TDP-värde på 60 watt, vilket möjliggör de nya grafikkorten att dra ström endast från PCI Express-kontakten. De allra flesta partnertillverkarna väljer dock att sätta dit en 6-pinsanslutning, för att ge högre utrymme för överklockning.

Vidare till Maxwell syns ett markant förstorat L2-cacheminne, som är mycket mindre i Kepler. Cacheminnet i föregångaren GK107 ligger endast på 256 KB medan det i GM107 kliver upp till 2 048 KB (2 MB). En annan prestandaförbättring är en ny schemaläggare gentemot Kepler.

Maxwell introducerar även snabbare H.264-avkodning och -kodning samt förbättrad Nvidia Video Codec (NVENC), som används för bland annat företagets egna inspelningsfiness Shadowplay. Avslutningsvis syns ett nytt strömsparläge vid namn GC5, som beskrivs som ett low sleep state och kan vara en kontring till AMD:s teknik Zerocore, vilket introducerades med Radeon HD 7970 i slutet av 2011.

Maxwell i 20 nanometer dröjer

Först ut med arkitekturen Maxwell är den redan nu vida omtalade grafikkretsen GM107, men även en mindre påkostad variant vid namn GM208, som framförallt väntas riktas mot bärbara datorer. Gemensamt för båda är att de tillverkare på den idag gamla tillverkningstekniken 28 nanometer.

De högpresterande kretsarna GM200, GM204 och GM206 dröjer till ett senare datum och ska introduceras på 20 nanometer. Det råder dock oklarheter när den nya tekniken är redo för produktion i större omfattning och även mobila systemkretsar med den nya tekniken lyser med sin frånvaro.

Av allt att döma dröjer Maxwell med den nya tillverkningstekniken och därmed även i de högre prestandasegmenten till någon gång under årets andra hälft.

Kommentarer till artikeln

40 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer