Efter att Battlefield 4 uppdaterats med stöd för AMD Mantle riktas blickarna mot kommande titlar. En av de mest omtalade är Thief, som inte bara är det första nya spelet med AMD:s grafikgränssnitt utan även är först ut med ljudacceleration via AMD Trueaudio.

thief.jpg

Bara dagar innan släppet tillkännager Thief-utvecklarna Eidos Montreal att det utlovade stödet för AMD Mantle och Trueaudio dröjer. Istället ska detta levereras i form av en uppdatering någon gång i mars månad. Förseningen gäller dock inte AMD-teknikerna Crossfire och Eyefinity, som ska gå att använda omedelbart vid lanseringen.

Grafikgränssnittet Mantle är AMD:s alternativ till DirectX och består av ett programmeringsgränssnitt (API) med tillhörande drivrutin. För att det hela ska fungera behöver även spelen anpassas för tekniken, vilket ska ge betydligt högre prestanda med grafikprocessorer ur generation GCN, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare modeller.

Ljudsystemet AMD Trueaudio utnyttjar en integrerad signalprocessor för att ge spelutvecklare möjlighet att lägga till fler röster, effekter och filter med minimal inverkan på prestandan. Systemet kan även användas för mer exakta positionsberäkningar. Stödet är dock begränsat till Radeon HD 7790, R7 260, R7 260X, R9 290, R9 290X samt den integrerade grafikdelen i AMD A-serien "Kaveri".

Den europeiska lanseringen av Thief äger rum den 28 februari. Spelet släpps till PC/Windows, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox One.