På årets upplaga av Games Developers Conference i San Francisco ska både Microsoft och Khronos Group ta upp effektiviseringar i DirectX respektive OpenGL. DirectX ska begåvas med ett lågnivålager för close to metal-programmering och minskad overhead, vilket ser ut att vara ett direkt svar på AMD Mantle.

testcase1_mantle.jpg

Yesterday several articles were published that reported that DirectX and OpenGL are being extended to include closer-to-metal functionality and reduced CPU overhead. AMD supports and celebrates a direction for game development that is aligned with AMD’s vision of lower-level, ‘closer to the metal’ graphics APIs for PC gaming. While industry experts expect this to take some time, developers can immediately leverage efficient API design using Mantle, and AMD is very excited to share the future of our own API with developers at this year’s Game Developers Conference.

I ett officiellt uttalande välkomnar AMD utvecklingen, trots att detta riskerar att göra det egna grafikgränssnittet Mantle överflödigt. Tidigare har det spekulerats om att Mantle i själva verket är ett sätt för AMD med samarbetspartners att utöva påtryckningar på Microsoft för att få in ett lågnivålager i DirectX. Om så är fallet ser det med andra ord ut att lyckas.

AMD planerar samtidigt att tillkännage framtidsplanerna för Mantle på samma spelutvecklingskonferens, som hålls den 17–21 mars i Moscone Center, San Francisco.