Sedan AMD avslöjade Mantle i slutet av september 2013 har diskussionerna runt grafikrelaterade gränssnitt formligen exploderat. Löften om ökad prestanda genom i kombination med nya funktioner har fångat entusiasternas intresse, där många välkomnar ytterligare ett alternativ till DirectX eller OpenGL.

Nu verkar det som om även Microsoft är redo att avslöja nästa steg på API-fronten. Via en dedikerad webbplats meddelar företaget att DirectX 12 kommer presenteras under utvecklarkonferensen GDC 2014, vilken går av stapeln 17-21 mars. På samma sida finns även AMD, Nvidia, Intel samt Qualcomm representerade genom respektive logotyp.

Exakt vad DirectX 12 innebär är fortfarande höljt i dunkel. Förhandsinformation talar dock bland annat om minskat overhead för lägre processorbelastning, något som framför allt är vad som legat i fokus för AMD Mantle. Beskrivningen av föredraget på GDC:s webbplats talar även om utveckling närmare hårdvaran samt stöd för flera typer av enheter – datorer, konsoler, surfplattor och telefoner.

Microsofts anförande om DirectX 12 kommer hållas av Anuj Gosalia, utvecklingsansvarig för Microsofts grafikdivision. Föredraget går av stapeln den 20 mars klockan 10:00 lokal tid, vilket motsvarar 19:00 i Sverige.