Lanseringen av AMD Mantle verkar ha fått fart på Microsoft. På årets upplaga av spelutvecklarkonferensen Games Developers Conforence i San Francisco ska mjukvarujätten tillsammans med partners som AMD, Intel, Nvidia och Qualcomm tala om nästa version av grafikgränssnittet DirectX, som ser ut att begåvas med ett Mantle-liknande lågnivålager.

Det nya grafikgränssnitet är dock inte nödvändigtvis reserverat för PC-plattformen och operativsystemet Windows. På företagets landningssida för GDC 2014 syns nu även logotypen för Xbox One. Det antyder om att nyheterna även berör Microsofts senaste spelkonsol, som likt Windows 8.1 i dagsläget använder DirectX 11.2.

En av huvudnyheterna i DirectX 12 är att programmerare ska kunna arbeta close to metal eller "nära hårdvaran", detta för att undvika komplexa abstraktionslager och öka prestanda genom att minska overhead. Xbox One har kritiserats för att vara prestandamässigt svagare än konkurrenten Playstation 4. Möjligheten att utnyttja hårdvaran effektivare kan mycket väl komma att utjämna skillnaderna.

Microsofts föredrag om DirectX 12 kommer att hållas den 20 mars.