Årets upplaga av konferensen Games Developer Conference i San Francisco bjuder på många intressanta uppslag. Det blir lågnivålager i kommande DirectX 12 och nya knep för att snabba upp OpenGL. Även Crytek har en nyhet i rockärmen och avslöjar nu att den avancerade spelmotorn Cryengine kommer till Linux.

crysis_3.jpg

During presentations and hands-on demos at Crytek's GDC booth, attendees can see for the first time ever full native Linux support in the new CRYENGINE. The CRYENGINE all-in-one game engine is also updated with the innovative features used to recreate the stunning Roman Empire seen in Ryse.

I pressmeddelandet tillkännages att Crytek kommer att hålla den första demonstrationen av Cryengine för Linux och att det inte tas några genvägar, tvärtom blir det fullt stöd för det öppna operativsystemet. Att just Linux är på tapeten är dock ingen slump.

Just nu rustar spelbranschen inför Valves satsning på Steam OS och spelmaskiner enligt konceptet Steam Machines, som väntas dyka upp i årets andra hälft. Den Linux-baserade spelplattformen har dock långt ifrån samma utbud som ekosystemet Windows och behöver förstärkningar på nästintill alla fronter. Att det finns kompetenta spelmotorer att tillgå är en nödvändighet för att få fart på spelutvecklingen.

Games Developers Conference hålls den 17–21 mars.