På årets upplaga av spelutvecklarkonferensen Games Developers Conference är det stora temat virtual reality. Sony avtäckte Project Morpheus för Playstation 4 medan Oculus presenterade en ny och betydligt mer finslipad utvecklarversion av VR-glasögonen Rift. Vanliga konsumenter får hålla ut ett tag till och detta av flera goda anledningar.

three.jpg

Den senaste versionen av Oculus Rift innehåller en skärmpanel med 1 920 x 1 080 pixlar, vilket ger 960 x 1 080 pixlar per öga. Det räcker inte till för att ge en bild utan synliga pixlar och orsakar även linjer med ojämna kanter, inte minst eftersom ögat är så nära skärmen.

I den skarpa versionen utlovas dock högre upplösning än 1080p, vilket antyder om att åtminstone 2560 x 1440 pixlar kan bli aktuellt vid lanseringen. Det ger 78 procent fler bildpunkter än den nuvarande utvecklingsversionen och 1 280 x 1 440 pixlar för vardera öga.

Att just 2560 x 1440 pixlar är nästa steg stärks av att denna upplösning kommer att bli vanligare på mobilfronten under året. Oculus Rift använder likt många mobila enheter en skärm i 5-tumsklassen, närmare bestämt på 5,6 tum. Till skillnad från telefonerna behövs dock en skärmpanel med snabba pixlar för att minimera problem med rörelseoskärpa.

Konsumentversionen av Oculus Rift beräknas släppas någon gång mot slutet av året. Något exakt lanseringsdatum är dock ännu inte tillkännagivet.

Källa: The Verge.