Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Xbox One och Playstation 4 har hyllats för att komma utrustade med 8 GB minne, men nu hävdar Crytek att mängden minne kan väntas bli en begränsande faktor för framtida speltitlar.

Den senaste generationens spelkonsoler från Microsoft och Sony har i stort hyllats av spelutvecklare för den generösa mängden minne. Playstation 4 och Xbox One är båda utrustade med 8 GB, varav den första använder den snabba minnestypen GDDR5 enligt en unifierad arkitektur.

I would have to agree with the viewpoint that 8 gigs can easily be filled up, but also keep in mind that developers don’t necessarily even have access to all 8 gigs of it. For example the Xbox One retains some of the RAM for OS purposes.

Det är dock endast en tidsfråga innan allt minne används, någonting Havok uttalat sig om i en intervju med Gamingbolt. Sean Tracy, affärsutvecklingschef för spelmotorer på Crytek, ger medhåll och hävdar att de 8 GB som erbjuds av båda kandidater lätt kan fyllas. Tracy påpekar även att en del av minnet reserveras för bakgrundsfunktioner och operativsystem, i synnerhet med Xbox One.

We will soon find that the computational requirements of games will quickly hit the ceiling of a few gigs of ram. We already had to manage quite intensely our memory usage throughout Ryse and this will be one of the limiting factors surely in this generation.

Tracy fortsätter med att tunga speltitlar relativt fort kommer slå i taket sett till mängden minne som erbjuds av de nya spelkonsolerna. Som exempel tar Tracy lanseringstiteln Ryse: Son of Rome till Xbox One, där bolaget "ganska intensivt" behövde hantera mängden minne som användes.

Medan hårdvaran väntas utnyttjas fullt ut inom en nära framtid tror Tracy inte att det nödvändigtvis behöver vara det som sätter gränserna. Istället blir den teknik som erbjuds av bland annat Crytek viktigare för att uppnå guldstandarden fotorealism och spelmotorer som dynamiskt skalar grafiska finesser utefter den tillgängliga hårdvaran kan väntas spela en större roll framöver.

Kommentarer till artikeln

76 debattinlägg

Skicka en rättelse
30

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

24

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

142

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer