Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Ett japanskt forskarlag gör det möjligt att flerdubbla prestandan i vanliga SSD-enheter genom att använda en ny strategi för skrivningar, utan några som helst förändringar av hårdvaran.

Även om SSD-enheter är betydligt snabbare än hårddiskar är tekniken inte utan brister. Ett uråldrigt problem är att data inte kan skrivas över utan att hela områden måste nollställas först, vilket påverkar prestandan negativt, särskilt i enheter med brist på ledigt utrymme. För att lindra effekten av detta används metoder som TRIM och garbage collection, men inte heller dessa är utan baksidor utan introducerar andra problem, exempelvis att slitaget på minnescellerna ökar.

nand_0000_Layer 3.jpg
nand_0001_Layer 2.jpg
nand_0002_Layer 1.jpg

Nu rapporterar tekniksajten Tech On om ett japanskt forskarlag, som gjort ett lovande genombrott inom området med en ny metod för att optimera skrivningar. Syftet är att minska effekten av fragmentering genom att skapa ett middleware, som tar plats mellan operativsystemets logiska filsystem och SSD-enhetens översättningslager (flash translation layer).

Vad som kallas för logical block address scrambler skriver inte data på en tom "sida" (eng. page) utan placerar istället detta i en fragmenterad del av nästa block som ska raderas och konsolideras under sophämtningen. Det minskar antalet sidor som måste genomgå en tidsödande flytt för att motverka fragmentering.

Enligt forskarna kan denna metod öka skrivhastigheten i vanliga SSD-enheter med uppemot 300 procent, minska energiförbrukningen med 60 procent och dessutom sänka antalet skrivcykler med uppemot 55 procent, vilket minskar slitaget på minnescellerna och förlänger SSD-enheternas livslängd.

Sist men inte minst kräver detta inte några förändringar i hårdvaran utan kan åstadkommas helt i mjukvara. I klartext betyder det att metoden kan användas i vilken NAND-baserad SSD-enhet som helst och att tillverkare, åtminstone i teorin, kan införa detta i befintliga modeller.

Kommentarer till artikeln

71 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer