AMD Mantle antyds vara på väg till Linux och Steam OS

AMD Mantle antyds vara på väg till Linux och Steam OS

Nästa anhalt för AMD:s prestandaoptimerade grafikgränssnitt Mantle kan vara Linux-baserade operativsystem i allmänhet och Steam OS i synnerhet.

AMD fortsätter att satsa på det egna grafikgränssnittet Mantle. Till hösten släpps flera stortitlar med tekniken, däribland Civilization: Beyond Earth och Dragon Age: Inquisition, men än så länge är det hela reserverat för Windows-baserade datorer med grafikkrets ur Radeon-serien. Nu antyder AMD:s gamingexpert Richard Huddy att Mantle kan vara på väg ut på nya jaktmarker.

amd.jpg

It could provide some advantages on Steam boxes [...] We are getting requests to deliver this high-performance layer

I en intervju med PC World talar Richard Huddy om att AMD fått flera förfrågningar om att ta Mantle till Linux, vilket i gamingsammanhang numera är mer eller mindre liktydigt till en satsning på kommande Steam OS. Även om han inte ger någon bekräftelse på att så är fallet konstateras att AMD ser Linux som en "ypperlig möjlighet".

Mantle består av ett programmeringsgränssnitt (API) med tillhörande drivrutin, som framförallt ska ge bättre prestanda, men även underlätta vid utvecklingen av multiplattformstitlar. Enligt AMD är det möjligt att leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX och samtidigt minska overhead på CPU. Därutöver talas det om "perfekt parallellisering" med flera processorkärnor.

Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken. Å andra sidan hävdar AMD att tekniken är särskilt anpassad för den egna arkitekturen Graphics Core Next, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare grafikkort.

När det kommer till Linux kritiseras ofta AMD liksom konkurrenten Nvidia för att vara långsamma med att släppa drivrutiner till det öppna operativsystemet. Dessutom saknas dokumentation för att öppenkällkodsutvecklare ska kunna ta fram fullvärdiga alternativ. Mantle sägs däremot bygga på just öppen källkod, men samtidigt är det bara en begränsad skara spelutvecklare som har tillgång till utvecklingspaketet.

Kommentarer till artikeln

64 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer