Speldatormarknaden omsätter mer än dubbelt så mycket som spelkonsolerna

Foto: Skalman.

Speldatormarknaden omsätter mer än dubbelt så mycket som spelkonsolerna

Allt fler väljer att införskaffa påkostade datorer och komponenter. I en ny analysrapport framgår det att marknaden för gaminghårdvara omsätter astronomiska belopp.

Den som surfar runt i galleriet får lätt intrycket att var och varannan medlem skruvar ihop ultralyxiga datorsystem, men SweClockers entusiaster är inte ensamma om att tycka att grafikkort runt tusenlappen är ungefär lika intressanta som ett par tubsockor. I en ny analysrapport framgår det att marknaden för gaminghårdvara växer så det knakar.

PCHardware4.png
PCchart1rev2.jpg

De senaste åren har försäljningen av persondatorer minskat, men samtidigt noteras en stabil tillväxt för mer påkostade och framförallt gaminginriktade komponenter. Enligt Ted Pollak på analysföretaget JPR beräknas nu intäkterna på speldatormarknaden vara mer än dubbelt upp från vad Nintendo, Sony och Microsoft drar in på försäljningen av hårdvara på spelkonsolmarknaden.

I rena siffror beräknas försäljningen av gamingklassade datorer och tillbehör generera intäkter på hela 21,6 miljarder dollar under 2014, motsvarande cirka 147 miljarder kronor. De kommande åren väntas marknaden dessutom fortsätta växa och uppgå till minst 23,1 miljarder dollar till 2017.

geforce_gtx_titan-6.jpg

We continue to see a shift in casual console customers moving to mobile. While this is also occurring in the lower end PC gaming world, more money is being directed to mid and high range PC builds and upgrades by gamers. Committed PC gamers are generally not interested in pure content consumption platforms.

Oväntat nog står de allra mest påkostade komponenterna för de största intäkterna. Entusiastklassad hårdvara utgör hela 44 procent av marknaden, följt av prestandaklassen med knappt en tredjedel. Minst är mellanklassen, som kniper resterande 26 procent.

Detta förklaras av att många "vanliga" gamers väljer bort renodlade spelkonsoler och även billigare datorsystem för att gå över till mobila enheter. Samtidigt gör entusiasterna tvärtom och spenderar allt mer pengar för att få att försäkra sig om att få bästa möjliga upplevelse i både spel och skrivbordsprogram.

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer