Microsoft köper Mojang och Minecraft i affär värd 18 miljarder kronor

Efter den senaste tidens ryktesflora bekräftas att den svenska spelstudion Mojang blir en del av Microsoft, som därmed även tar över rättigheterna till spelet Minecraft.

Spelstudion Mojang är en framgångssaga utan motstycke i den svenska spelbranschen. På kort tid förvandlades Minecraft från ett blygsamt enmansprojekt till ett globalt fenomen, vilket även gjort grundaren Markus "Notch" Persson till en välkänd och ofta kontroversiell profil i spelvärlden. De väldiga framgångarna har han dock inte upplevt som odelat positiva.

mojang.jpg

Efter den senaste veckans rykteskarusell bekräftas nu att Microsoft köper Mojang i en affär värd 2,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 17,9 miljarder kronor. För denna summa tar mjukvarujätten kontroll över spelstudion och får även rättigheterna till spelet Minecraft.

I love you. All of you. Thank you for turning Minecraft into what it has become, but there are too many of you, and I can’t be responsible for something this big. In one sense, it belongs to Microsoft now. In a much bigger sense, it’s belonged to all of you for a long time, and that will never change.

Markus Persson följer dock inte med till den nya ägaren. Istället uppger han att den psykiska pressen av att leda ett stort företag blivit för mycket och att han nu vill fokusera på andra, betydligt mindre projekt. Tankegångarna beskrivs i ett personligt avskedsbrev.

Även medgrundarna Carl Manneh och Jakob Porsér väljer att lämna bolaget. Samtidigt försöker Microsoft tona ned affären genom att försäkra alla om att Mojang kommer att fortsätta fokusera på utvecklingen av Minecraft. Det inbegriper utgåvor för konkurrerande plattformar som Linux, Playstation, Android och IOS.

Klicka här för att läsa Markus Perssons avkedsbrev

I'm leaving Mojang

I don’t see myself as a real game developer. I make games because it’s fun, and because I love games and I love to program, but I don’t make games with the intention of them becoming huge hits, and I don’t try to change the world. Minecraft certainly became a huge hit, and people are telling me it’s changed games. I never meant for it to do either. It’s certainly flattering, and to gradually get thrust into some kind of public spotlight is interesting.

A relatively long time ago, I decided to step down from Minecraft development. Jens was the perfect person to take over leading it, and I wanted to try to do new things. At first, I failed by trying to make something big again, but since I decided to just stick to small prototypes and interesting challenges, I’ve had so much fun with work. I wasn’t exactly sure how I fit into Mojang where people did actual work, but since people said I was important for the culture, I stayed.

I was at home with a bad cold a couple of weeks ago when the internet exploded with hate against me over some kind of EULA situation that I had nothing to do with. I was confused. I didn’t understand. I tweeted this in frustration. Later on, I watched the This is Phil Fish video on YouTube and started to realize I didn’t have the connection to my fans I thought I had. I’ve become a symbol. I don’t want to be a symbol, responsible for something huge that I don’t understand, that I don’t want to work on, that keeps coming back to me. I’m not an entrepreneur. I’m not a CEO. I’m a nerdy computer programmer who likes to have opinions on Twitter.

As soon as this deal is finalized, I will leave Mojang and go back to doing Ludum Dares and small web experiments. If I ever accidentally make something that seems to gain traction, I’ll probably abandon it immediately.

Considering the public image of me already is a bit skewed, I don’t expect to get away from negative comments by doing this, but at least now I won’t feel a responsibility to read them.

I’m aware this goes against a lot of what I’ve said in public. I have no good response to that. I’m also aware a lot of you were using me as a symbol of some perceived struggle. I’m not. I’m a person, and I’m right there struggling with you.

I love you. All of you. Thank you for turning Minecraft into what it has become, but there are too many of you, and I can’t be responsible for something this big. In one sense, it belongs to Microsoft now. In a much bigger sense, it’s belonged to all of you for a long time, and that will never change.

It’s not about the money. It’s about my sanity.

Visa mer
Kommentarer till artikeln

148 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

De stora processornyheterna från CES 2019

Efter att dammet från CES lagt sig passar SweClockers på att sammanfatta de största processornyheterna från mässan, såsom AMD:s Ryzen 3000-serie och Intel Ice Lake för bärbara. Läs mer

3

Fredagspanelen 167: Geforce RTX 2060, Radeon VII och nyheter från CES 2019

Det är dags för årets första fredagspanel och med CES-mässan i backspegeln finns det mycket för Jacob och Jonas att prata om, däribland Geforce RTX 2060 och AMD:s kommande Radeon VII. Läs mer

24

Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Demot till 22 år gamla Quake II uppdateras av en entusiast, som implementerar stöd för realistisk ljussättning med hjälp av path tracing. Läs mer

127

Forumet: Vad är tanken bakom caps lock?

Medlemmen "crew seven" funderar kring caps lock och andra sällan använda tangenter. Har du funderat över samma sak eller använder du rentav caps lock? Gå in i tråden! Läs mer

20

Cooler Master lanserar spelmus med styrkors och OLED-panel

Cooler Master presenterar sin spelmus MM830, som bland annat särskiljer sig genom ett styrkors på pekdonets vänstra sida. Läs mer

93

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

14

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer

62

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning. Läs mer

99

Över 20 miljoner lösenord hittar ut på webben efter rekordstor läcka

En säkerhetsforskare rapporterar nu om vad som kallas Collection 1-läckan, vilken innehåller både lösenord och mejladresser till konton från ett stort antal webbplatser. Läs mer

42

Battle royale-läge i Call of Duty: Black Ops 4 gratis att testa

En av de stora nyheterna i Call of Duty: Black Ops 4 är battle royale-läget Blackout, vilket blir gratis att spela mellan 17 och 24 januari. Läs mer

4

Fulkultur om det bästa från 2018

Årets första Fulkultur-avsnitt handlar om det bästa som släppts under de senaste 12 månaderna. Självklart innebär det en lång lista med tips, med såväl film som spel och tv-serier. Läs mer

21

AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Kort efter rapporter om att Radeon VII ska säljas i begränsad upplaga går AMD ut med att tillräckligt många släpps för att möta efterfrågan, men vill inte tala något om volymer. Läs mer