Euclideon Unlimited Detail tillbaka med "världens mest realistiska grafik"

Det kontroversiella företaget Euclideon visar upp en ny videosnutt från grafikmotorn Unlimited Detail, som sägs kunna revolutionera datorgrafiken med så gott som oändlig detaljrikedom.

Kontroversiellt är bara förnamnet när det kommer till det australiensiska företaget Euclidion, vars vd Bruce Dell är känd för minst sagt omdiskuterade påståenden om den egna grafikmotorns förträfflighet. Minecraft-skaparen Markus "Notch" Persson har exempelvis kallat det hela för en "utstuderad bluff".

ud1.jpg

Efter en lång tids tystnad presenteras nu de senaste framstegen i en video på Youtube. Precis som tidigare används inte traditionella polygoner utan punktmoln, vilket Euclideon hävdar gör det möjligt att skapa digitala världar med så gott som oändlig detaljrikedom – utan att systemkraven slår i taket.

Tekniken är dock inte utan baksidor. Kritiker menar att "oändlig" detaljrikedom även skulle kräva oändligt mycket minne, eller åtminstone fantastiskt mycket mer vad som är realistiskt i dagsläget. Euclideon hävdar dock att effektiva sökalgoritmer i kombination med komprimering övervinner dessa hinder.

Andra vanliga synpunkter såsom att punktmoln endast lämpar sig för statiska representationer och är så gott som omöjliga att använda vid realistiska animationer, det vill säga rörliga objekt, vill Euclideon inte heller kännas vid. Det kan dock påpekas att företaget ännu inte demonstrerat några sådana, vilket exempelvis är en nödvändighet för att använda tekniken i spel.

Trots detta hävdar Euclideon att grafikmotorn redan framgångsrikt används av några av världens största företag för att skapa modeller av exempelvis historiska byggnader, men vad som verkligen får ögonbrynen att höjas är att vd:n Bruce Dell nu även talar om att Unlimited Detail ska dyka upp i åtminstone två kommande spel.

Kommentarer till artikeln

98 debattinlägg

Skicka en rättelse
90

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

13

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer

49

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning. Läs mer

83

Över 20 miljoner lösenord hittar ut på webben efter rekordstor läcka

En säkerhetsforskare rapporterar nu om vad som kallas Collection 1-läckan, vilken innehåller både lösenord och mejladresser till konton från ett stort antal webbplatser. Läs mer

40

Battle royale-läge i Call of Duty: Black Ops 4 gratis att testa

En av de stora nyheterna i Call of Duty: Black Ops 4 är battle royale-läget Blackout, vilket blir gratis att spela mellan 17 och 24 januari. Läs mer

2

Fulkultur om det bästa från 2018

Årets första Fulkultur-avsnitt handlar om det bästa som släppts under de senaste 12 månaderna. Självklart innebär det en lång lista med tips, med såväl film som spel och tv-serier. Läs mer

21

AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Kort efter rapporter om att Radeon VII ska säljas i begränsad upplaga går AMD ut med att tillräckligt många släpps för att möta efterfrågan, men vill inte tala något om volymer. Läs mer

41

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan ray tracing hittar ut på webben

Uppgifter om modeller i Geforce GTX 1000-serien baserade på arkitekturen Turing styrks ytterligare, då specifikationer för GTX 1660 Ti hittar ut på webben. Läs mer

28

Nvidia: "Geforce GTX 1000-serien slutsåld inom några veckor"

Nvidia arbetar hårt med att ersätta grafikarkitekturen Pascal med Turing. Nu avslöjar Jensen Huang att GTX 1000-serien är helt slutsåld inom loppet av några veckor. Läs mer

47

Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

SweClockers går igenom teknikerna Nvidia G-Sync och AMD Freesync och reder ut frågetecken, såsom vad de egentligen innebär och när de gör någon nytta. Läs mer

38

Far Cry: New Dawn får systemkrav – dubbla Geforce GTX 1080 för 4K UHD i 60 FPS

Med en månad kvar till lanseringen av Far Cry: New Dawn avslöjar Ubisoft systemkraven för speltiteln på PC, vilka avslöjar höga krav på komponenter för att spela i 4K UHD. Läs mer

61

Minnespriserna beräknas sjunka mer än väntat under första kvartalet 2019

Analytiker menar att minnespriserna sjunker mer än väntat under de kommande månaderna, med prissänkningar på upp till 20 procent. Läs mer