Epic Games fortsätter att utveckla spelmotorn Unreal Engine i en rasande takt. För några månader sedan släpptes version 4.4, som markerar starten på generation DirectX 12, och nu presenteras en testversion av kommande 4.5. En av nyheterna är mjukare skuggor tack vare strålspårning (eng. ray tracing).

unrealengine45_0003_Layer 1.jpg

Riktat ljus och Ray Traced Distance Field Soft Shadows

unrealengine45_0002_Layer 2.jpg

Riktat ljus med både Ray Traced Distance Field Soft Shadows och Cascaded Shadow Maps, det sistnämnda endast i förgrunden.

unrealengine45_0001_Layer 3.jpg

Ray Traced Distance Field Soft Shadows i kombination med spotlights.

unrealengine45_0000_Layer 4.jpg

Mänsklig hud med Screen-space Subsurface Scattering.

I kommande Unreal Engine 4.5 tillkommer ett antal uppmärksammade finesser. Först och främst ingår förbättrade skuggor med Ray Traced Distance Field Soft Shadows. Till skillnad från traditionell shadow mapping kan detta skapa mjuka övergångar och konturer som blir mer diffusa utefter skuggans längd, precis som i verkligheten.

Dessutom passar utvecklarna på att underlätta användningen av Screen-space Subsurface Scattering, som gör det möjligt att skapa realistiska semitransparenta material, exempelvis hud, marmor och löv. I bildspelet ovan demonstreras detta med jämförande renderingar av ett mänskligt ansikte.

Sist men inte minst blir det även animation retargeting, som gör det möjligt att enkelt anpassa animationer för olika typer av karaktärer, strömmande texturer samt dynamiska skuggor på mobila enheter. Totalt levererar Unreal Engine 4.5 Preview cirka 40 olika nyheter och förbättringar.