Oculus Rift månader från lansering – arbetar på tillhörande inmatningsdon

Oculus Rift månader från lansering – arbetar på tillhörande inmatningsdon

VR-headsetet Oculus Rift är i stort färdigställt och det som drar ut på lanseringen är avsaknaden av inmatningsdon för virtuell verklighet, någonting bolagets vd säger är under utveckling.

Virtuell verklighet står åter på tapeten sedan den första prototypen av Oculus Rift såg dagens ljus. Sedan introduktionen har bolaget hunnit köpas upp av Facebook och lyfta på locket för ytterligare två prototyper, där senaste Crescent Bay lade till integrerade hörlurar och 360-graders rörelsespårning.

Brendan-Iribe-Oculus-VR.jpg

Under en sammankomst i Dublin berättar Brendan Iribe, vd på Oculus VR, att den senaste prototypen i stort är en färdig konsumentprodukt och att en lansering inte ligger långt bort i tiden. Iribe upprepar vad som tidigare sagts om att bolaget är ivriga att få ut produkten och att det nu handlar om månader, om än många, och inte år innan Oculus Rift finns på butikshyllorna.

Medan själv headsetet i stort är färdigt är den stora utmaningen att ta fram en enhet för inmatning. Iribe säger att tangentbord, möss och vanliga spelkontroller inte duger för ändamålet, och att detsamma kan sägas om allehanda mackapärer för geststyrning.

Vad Oculus VR planerar för att lösa inmatningsproblemet är inte känt. Intressant i sammanhanget är förvärvet av Carbon Design Group, ett företag som står bakom designen många välkända produkter från Microsoft. Kanske mest framgångsrika av dessa är handkontrollen till Xbox 360, som än idag hyllas av konsol- såväl som PC-spelare världen över.

Samtidigt som Oculus VR arbetar på att få ut en första konsumentprodukt dyker nya VR-satsningar upp till höger och vänster. Iribe säger sig inte vara direkt oroad över konkurrerande lösningar, utan menar istället att det stora orosmolnet är att stora företag sätter ihop ofärdig lösningar som gör folk förvirrade och åksjuka, någonting som kan avskräcka konsumenter från att investera i framtida VR-lösningar.

Källa: The Next Web.

Kommentarer till artikeln

57 debattinlägg

15

Inför Black Friday – hitta rätt bärbar speldator

Suktar du efter en bärbar speldator under Black Friday och behöver tips om vad du ska kolla efter? Jacob och Andreas intar studion för att ge vägledning i rea-djungeln! Läs mer

78

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

21

AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

I databasen för prestandatestet Userbenchmark dyker Ryzen 7 3700U upp, vilken tillhör nästkommande generations Ryzen-processorer för bärbara datorer. Läs mer

30

Forumet: Left 4 Dead fyller 10 år

I ett decennium har spelare världen över besegrat levande döda med hjälp av gevär, brandyxor och rörbomber. Diskutera dina minnen kring Left 4 Dead! Läs mer

96

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning. Läs mer

71

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

137

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

40

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

29

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

10

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

17

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer