För inte särskilt länge sedan introducerades de första telefonerna med 1080p-upplösning. Numera glänser flaggskeppen med 2 560 x 1 440 pixlar eller mer, men så snart som nästa år ser det ut att bli dags för nästa stora steg i utvecklingen. Det blir 4K-upplösning även på mobilfronten.

samsung-display-slide-1.jpg

Enligt Phonearena planerar Samsung att i augusti nästa år dra igång volymproduktionen av en ny och rejält högupplöst skärmpanel. Panelen mäter 5,9 tum och innehåller 2 160 x 3 840 pixlar, det vill säga 4K UHD. Det ger en punkttäthet på rekordhöga 747 pixlar per tum (ppi).

Den högupplösta skärmpanelen är av typen Super AMOLED och sägs innehålla en "diamantformad" pixelmatris av icke-traditionell typ, något som sannolikt är mer likt Pentile än de vanliga RGB-linjerna. Till följd av den extrema punkttätheten kommer dock inte detta mönster att vara synligt med blotta ögat.

Tidpunkten för produktionsstarten pekar mot den nya skärmpanelen kan introduceras i en ny telefon på elektronikmässan IFA i Berlin, som inleds i början av september. Om Samsung följer traditionen gäller det sannolikt en ny generation i familjen Galaxy Note – men det finns fler potentiella användningsområden.

130430_oculus.jpg

I de senaste utvecklingsversionerna av Oculus Rift används just AMOLED-baserade skärmpaneler från Samsung – samma panel som även syns till i Galaxy Note-serien. Det betyder att den nya 4K-upplösta skärmpanelen mycket väl kan vara en kandidat för den kommande konsumentversionen CV1.

Företagets grundare och tillika vd Brendan Iribe fortsätter antyda om att Oculus Rift CV1 ska hitta ut på marknaden innan 2016. En lansering framåt hösten 2015 skulle därmed kunna sammanfalla med introduktionen av Samsungs nya 4K-upplösta mobilskärm.

4K-upplösning bara början

Oculus teknikchef John Carmack har tidigare konstaterat att de nuvarande 1 920 x 1 080 pixlarna i Oculus Rift DK2 är långt ifrån tillräckligt för att bli av med den så kallade dörrnätseffekten, där mellanrummet mellan pixlarna är synligt och ger intrycket av att bilden överskuggas av ett rutnät.

Även om 4K-upplösning är ett bra steg på vägen menar Carmack att glasögon för virtuell verklighet kommer att kunna dra nytta av hela 16K och mer.