Nästa generations grafikgränssnitt är här med Mantle, som finns tillgängligt i flera stora speltitlar. Huvudfinessen är bättre användning av processorkärnorna med lägre overhead och möjligheten att leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX 11, någonting Microsoft söker att möta med DirectX 12.

Hur stor effekt de mer konsol-liknande gränssnitten har varierar mellan olika spel, där stora prestandavinster återfinns i strategispel som Civilization: Beyond Earth. Nu söker AMD och Microsoft att tillsammans med oberoende partner ta fram tester för jämförelser av de olika gränssnitten.

AMD-3DMark-Mantle-DirectX-2.jpg
AMD-3DMark-Mantle-DirectX-1.jpg

En av dessa är välkända Futuremark, aktören bakom både PCMark och 3DMark. Under AMD:s evenemang Future of Compute avtäcks produktplaner som innefattar framtida versioner av 3DMark. Nämnvärt är att "Balboa" i tidslinjen släpptes tidigare i år med det kommersiella namnet Sky Diver.

Senare i år eller början av 2015 ska ett funktionstest släppas, särskilt avsett för att mäta antalet utförda ritanrop (eng. draw call), där det även blir möjligt att använda antingen DirectX11 och Mantle för akademiska jämförelser. Prestandadiagrammet gör även gällande att samma test kommer kunna köras med DirectX 12.

Vid ett senare tillfälle introduceras ett nytt deltest med kodnamn "Dandia", vilket är en möjlig efterträdare till grafiktunga Fire Strike. Av allt att döma blir det ett vanligt grafiktest där nyheten är DirectX 12, någonting som talar för att testet kommer skräddarsys för att dra full nytta av det framtida applikationsgränssnittet.