Svenska Omnifinity satsar på 360-graders rullband för virtuell verklighet

Det svenska företaget Omnifinity lovar att ta den virtuella verkligheten till en ny nivå med rullbandet Omnideck, som gör det möjligt att röra sig naturligt i 360-grader.

Att dyka in i den virtuella verkligheten kan vara en mycket verklighetstrogen upplevelse. Det behövs dock mer än kompetenta glasögon för att alla delar ska vara övertygande, där inte minst passande inmatningssystem utgör en av de viktigaste faktorerna. Nu presenteras ett nytt framsteg inom området.

Omnideck_0009_Background.jpg
Omnideck_0006_Omnideck 6 - Infantry training.jpg
Omnideck_0005_Omnideck 6 - VBS2.jpg
Omnideck_0008_Omnideck 6 - Projection.jpg
Omnideck_0007_Omndeck 6 - BF3.jpg
Omnideck_0004_Omnideck 6 - Top.jpg
Omnideck_0003_Omnideck 6 - Oculus DK2 - Crawl.jpg
Omnideck_0001_Omnideck 6 - Oculus DK2 Front.jpg
Omnideck_0000_Omnideck 6 - Oculus DK2 side.jpg
Omnideck_0002_Omnideck 6 - Oculus DK2 - Meta VR -Walk.jpg

Tidiga prototyper har tidigare varit på tapeten, men nu tillkännager svenska Omnifinity att kontrollsystemet Omnideck är på väg att färdigställas. Det handlar om ett 360-graders löpband som tillsammans med sensorer och mjukvara gör det möjligt att röra sig på ett naturligt vis.

– Ett komplett Omnideck-system gör det möjligt att röra sig naturligt i vilket spel som helst genom att mycket med mycket stor precision översätta rörelser till digitala inmatningar. Möjligheterna är så gott som oändliga; tänk dig att gå på en gata i Google Maps, bygga "på riktigt" i Minecraft eller attackera i CS:GO, säger säljchefen Richard Guilfoyle till SweClockers.

Ett hela sex meter brett cirkelformat rullband med 16 sektioner utgör underlaget. Rullbandet är motoriserat och roterar långsamt för att ständigt förflytta användaren mot centrum. Detta sägs minska risken för att råka slinka ur den aktiva zonen eller "gå utanför banan".

Omnideck_0003_Omnideck 6 - Oculus DK2 - Crawl.jpg

Det aktiva underlaget kombineras med ett Kinect-liknande system för att känna av användarens position och rörelser i rummet, vilket exempelvis gör det möjligt att gå ned på knä eller till och med krypa. Traditionella kontrollmekanismer som knappar och avtryckare kan i sin tur fästas på vapenreplikor och andra verktyg.

För den visuella biten kläs rummet i en omslutande duk, dit bilden projiceras. Omnifinity arbetar dessutom med att integrera Oculus Rift. Enligt Guilfoyle återstår dock flera problem att lösa, det mesta relaterat till att användaren inte ser den verkliga omgivningen med VR-glasögon framför ögonen.

Omnideck_0006_Omnideck 6 - Infantry training.jpg

Omnifinity Omnideck 6 i stridssimulatorn VBS2 från utvecklarna av Arma.

Nästa vecka ska Omnifinity Omnideck 6 demonstreras på mässan ITSEC 2014 i USA, då i form av en stridssimulator för försvarsindustrin. Även om systemet inte är utformat för användning i hemmet ser Omnifinity dessutom en framtid i spel och underhållning och lovar att berätta mer om den biten under 2015.

– Virtuell verklighet för spel har funnits i många år, men nu känns det som att VR inte bara är en tuff idé utan framtiden för gaming. Att spela Battlefield 4 på Omnidecken är en väldigt naturlig upplevelse, nästan skrämmande verkligt. Personligen kan jag inte lira mer än 20 minuter utan att bli fullständigt utmattad.

Att Omnideck mer eller mindre behöver ett helt rum skrämmer förmodligen bort de flesta privatanvändare, men även priset är knappast någonting för vanliga konsumenter. Ett rullband med tillhörande system för Oculus Rift går loss på cirka en miljon kronor medan det fullfjädrade systemet med duk och 360-graders bildprojicering beräknas kosta hela 3–5 miljoner kronor.

16

Inför Black Friday – hitta rätt bärbar speldator

Suktar du efter en bärbar speldator under Black Friday och behöver tips om vad du ska kolla efter? Jacob och Andreas intar studion för att ge vägledning i rea-djungeln! Läs mer

78

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

21

AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

I databasen för prestandatestet Userbenchmark dyker Ryzen 7 3700U upp, vilken tillhör nästkommande generations Ryzen-processorer för bärbara datorer. Läs mer

30

Forumet: Left 4 Dead fyller 10 år

I ett decennium har spelare världen över besegrat levande döda med hjälp av gevär, brandyxor och rörbomber. Diskutera dina minnen kring Left 4 Dead! Läs mer

96

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning. Läs mer

72

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

137

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

40

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

29

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

10

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

17

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer