Microsoft: "Windows 10 till sensommaren eller tidig höst"

Till skillnad från många rykten släpps inte Windows 10 skarpt till årets första hälft. Nu upprepar Microsoft tidigare uppgifter om att det blir en lansering senare under 2015.

Trots att Microsoft inte avser släppa några nya testversioner av Windows 10 under juletider pågår arbetet för fullt på det framtida operativsystemet, där fokus i början av 2015 flyttas från företag till konsument. Under sitt stora evenemang i september gav bolaget endast en fingervisning om att lanseringen skulle äga rum senare nästa år, någonting som nu konkretiseras.

launch.jpg

The thing I want to tell you about on Windows 10 is in the Windows 10 timeframe, which we plan to talk about the end-user consumer experiences in the early spring, we'll have a developer preview and be able to talk to that in depth in the early summer timeframe. And then by next late summer and early fall we'll be able to bring out this particular OS. That's the current plan of record.

På Credit Suisse Technology Conference berättar Microsofts operativa chef, Kevin Turner, mer om utrullningsschemat för Windows 10. Tidigt i vår planerar bolaget avslöja mer om konsumentupplevelsen, det som kallas Consumer Preview, vilket följs upp av ett fokus riktat mot utvecklare tidigt nästa sommar.

Därefter, under sensommaren och tidig höst, ska Windows 10 lanseras skarpt. Anmärkningsvärt är att Turner säger "och" mellan tidsperioderna, vilket helt enkelt skulle kunna vara ett misstag. Ett annat scenario är att han menar just det och att Release to Manufacturing (RTM) släpps under sensommaren, men att lanseringen för konsumenter dröjer till hösten.

En höstlansering skulle kunna betyda att Microsoft siktar på att släppa Windows 10 mer eller mindre exakt tre år efter Windows 8, som släpptes den 26 oktober 2012, och som i sin tur rullades ut tre år efter Windows 7, den 22 oktober 2009.

Källa: Neowin.

Kommentarer till artikeln

27 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer