AMD avslöjar tio skärmar för Freesync – motsvarigheten till Nvidia G-Sync

AMD avslöjar tio skärmar för Freesync – motsvarigheten till Nvidia G-Sync

Inte mindre än tio skärmar med stöd för Displayport Adaptive-Sync är på ingång under året, detta i en uppsjö olika storlekar, upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Efter att ha lanserat den första drivrutinen med stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser återstår bara passande datorskärmar innan AMD kan erbjuda ett alternativ till Nvidia G-Sync. På hemelektronikmässan CES 2015 i Las Vegas tillkännages nu inte mindre än tio kommande modeller med stöd för Displayport Adaptive-Sync, den underliggande tekniken till AMD Freesync.

benq_freesync.jpg

Gamingskärmen Benq XL2730Z i 27 tum med WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens.

Skärmar med Displayport Adaptive-Sync

Modell

Storlek

Upplösning

Frekvens

Benq XL2730Z

27 tum

2560 x 1440 px

144 Hz

LG 29UM67

29 tum

2560 x 1080 px

75 Hz

LG 34UM67

34 tum

2560 x 1080 px

75 Hz

Nixeus NX-VUE24

24 tum

1920 x 1080 px

144 Hz

Samsung UE590-serien

23,6 tum

3840 x 2160 px

60 Hz

Samsung UE590-serien

28 tum

3840 x 2160 px

60 Hz

Samsung UE850-serien

23,6 tum

3840 x 2160 px

60 Hz

Samsung UE850-serien

28 tum

3840 x 2160 px

60 Hz

Samsung UE850-serien

31,5 tum

3840 x 2160 px

60 Hz

Viewsonic VX2701mh

27 tum

1920 x 1080 px

144 Hz

På menyn står skärmar från flera namnkunniga tillverkare såsom Benq, LG Electronics, Samsung och Viewsonic i en uppsjö olika utföranden. Det inbegriper storlekar från 23,6 till 34 tum, där en majoritet ståtar med WQHD-upplösning eller mer. Bland uppdateringsfrekvenserna märks allt från traditionella 60 Hz till udda 75 Hz och bland gamingskärmar mer vanligt förekommande 144 Hz.

Till skillnad från Nvidia G-Sync är Displayport Adaptive-Sync en öppen standard utan licensavgift eller andra pålagor, vilket betyder att det är fritt fram för vem som helst att lägga till stöd för tekniken. En annan skillnad är att Freesync inte sägs generera någon overhead i kommunikationen med bildskärmen, vilket är särskilt viktigt ur ett prestandaperspektiv.

– Eftersom tekniken undanröjer behovet av v-sync kan gamers, som är särskilt känsliga för fördröjningar, exempelvis mellan musens rörelser och markörens, uppleva en distinkt snabbare respons. Att inaktivera v-sync introducerar vanligtvis irriterande horisontell "tearing", men AMD Freesync eliminerar i regel detta. Det ger det bästa av alla världar, säger Robert Hallock på AMD till SweClockers.

Utöver en skärm med stöd för Adaptive-Sync kräver AMD Freesync ett grafikkort ur Radeon-serien. Alla modeller i Radeon HD 7000, HD 8000, R7- och R9-serierna kan använda Freesync för videouppspelning och för att sänka energiförbrukningen. Radeon R9 295X2, 290X, 290, R7 260X och R7 260 innehåller dessutom ny bildskärmsstyrning för dynamiska uppdateringsfrekvenser i spel.

De första skärmarna med Adaptive-Sync ska finnas på butikshyllorna i januari månad och fler väntas inkomma senare under året. Dessutom har Iiyama utlovat en uppdatering till den befintliga Prolite B2888UHSU-B1, vilket dock kräver att skärmen skickas in på service.

Mer läsning

AMD om dynamiska uppdateringsfrekvenser med Project Freesync

Kommentarer till artikeln

67 debattinlägg

84

Snabbtest: Battlefield V i DirectX 11 och DirectX 12 med tio grafikkort

För någon dag sedan lanserades Battlefield V skarpt och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort för att se vad som krävs att driva runt spelet. Läs mer

7

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer

57

Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Youtubes VD Susan Wojcicki riktar kritik mot EU:s nya upphovsrättslagar, och menar att det kan leda till att de tvingas blockera stora mängder videoklipp på plattformen. Läs mer

104

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI. Läs mer

9

SFX-bygge med sidopaneler i plywood tar hem Månadens Galleri

Medlemmarna har sagt sitt och det står klart att doldisen "deeshu" med sitt plywood-bestyckade Dan Cases tar hem Månadens Galleri. Läs mer

42

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november. Läs mer

26

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Spelserien med Agent 47 i huvudrollen har utökats med ytterligare en del, och nu meddelas att det inbyggda kopieringsskyddet från Denuvo knäckts redan innan lansering på bred front. Läs mer

26

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller. Läs mer

14

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare. Läs mer

73

Serielegendaren Stan Lee är död – blev 95 år

Mannen bakom många av de namn som förknippas med "superhjältar" och Marvel har gått ur tiden. Serielegendaren Stan Lee blev 95 år gammal. Läs mer

19

SweClockers besöker Café på Bit i Skellefteå

I samband med SweClockers senaste Meet & Geek i Skellefteå passade redaktionen på att besöka Café på Bit, fyllt till brädden med TV-spel, brädspel, flipperspel, T-shirts och så klart även fika. Läs mer

75

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment. Läs mer