När datorspel förvandlas till e-sport blir det mer allvar och mindre lek. Svenska Mionix ser en öppning att använda musen för att analysera hur spelaren reagerar i olika situationer. Konceptet heter Quantified Gaming och är bland annat känt från Kickstarter, där projektet i skrivande samlat in drygt 70 procent av målet på 100 000 dollar.

Mionix-1.jpg

På hemelektronikmässan CES 2015 passar Mionix på att demonstrera en tidig prototyp. Quantified Gaming går i korthet ut på att integrera en rad sensorer i musen, vilka bland annat mäter pulsen och handens fuktighet. Det gör det i princip möjligt att mäta spelarens stressnivå och samla ihop data som sedan kan användas i en rad olika applikationer.

Mionix-2.jpg

Som exempel tar Mionix upp att systemet kan ge en extra dimension till e-sport, där åskådarna i realtid kan se proffsens stressnivåer, samt olika typer av multiplayerspel, där det blir enklare att hålla koll på lagkamraternas tillstånd. Mionix ser även en möjlighet att använda systemet för träning och i efterhand analysera hur påfrestande spelsituationer bäst hanteras.

Mionix-6.jpg

Det finns även möjligheter för den som vill lira ensam. Exempelvis skulle Quantified Gaming kunna utnyttjas i olika typer av skräckspel, där utvecklarna kan använda systemet för att läsa av stressnivåerna och anpassa händelserna för att på bästa sätt skrämma livet ur spelaren.

Mionix Naos Quantified Gaming är för tillfället endast i prototypstadiet, men om Kickstarter-kampanjer går i lås hoppas företaget kunna dra igång produktionen redan under sommarmånaderna.