Allt fler aktörer ger sig in på virtuell verklighet. Senast ut är gamingföretaget Razer med samarbetspartners som Gearbox, Leap Motion och Bosch i vad som kallas för Open Source Virtual Reality eller OSVR, där syftet är ett skapa ett öppet ekosystem för både hårdvara och mjukvara.

OSVR-Virtual-Reality-1.jpg

På CES 2015 visas en tidig version av glasögonen OSVR Hacker Dev Kit, som huvudsakligen är avsedd för utvecklare. Inuti återfinns en 5,5"-skärm med 1 920 x 1 080 pixlar, tillhörande optik samt ett gäng passiva sensorer: gyroskop, accelerometer och kompass. Därutöver integreras även ljudkrets och flera USB-uttag för tillbehör.

OSVR-Virtual-Reality-5.jpg

När SweClockers hälsar på i montern demonstreras OSVR Hacker Dev Kit med ett enklare spel där fiender ska elimineras med "magiska krafter". För detta utnyttjas även Leap Motion, som läser av händernas rörelser och låter spelaren kasta eld och is genom att vifta i luften.

Systemet är dock långt ifrån lika finslipat som Oculus Rift och plågas av både buggar och irriterande fördröjningar. Det ser ut att kvarstå en hel del arbete innan OSVR kan förvandlas till en finslipad konsumentprodukt, även om utvecklarna hoppas på att öppen källkod ska göra det möjligt att skynda på utvecklingen.

OSVR Hacker Dev Kit kostar 199,99 dollar, motsvarande cirka 2 000 kronor inklusive moms. De första leveranserna inleds lagom till sommaren.