Grand Theft Auto V för PC försenas

Grand Theft Auto V för PC försenas

Rockstar Games meddelar att det inte blir något GTA V för PC i januari och att spelet skjuts ytterligare två månader på framtiden. Som plåster på såren släpps istället nya bilder och de efterfrågade systemkraven.

Kompakt tystnad kring den kommande PC-versionen av Grand Theft Auto V väckte farhågor om att något inte riktigt stod rätt till. Trots Rockstar Games tidigare försäkran om motsatsen tillkännages nu endast två veckor före det utlovade lanseringsdatumet att spelet försenas och inte dyker upp förrän den 24 mars.

Orsaken till förseningen sägs vara att utvecklarna behöver mer tid till att testa och polera spelet. Som plåster på såren släpps istället ett gäng nya och 4K-upplösta skärmbilder från den kommande PC-utgåvan samt de efterfrågade officiella systemkraven.

gta_v_pc_windows_0005_Layer 1.jpg
gta_v_pc_windows_0000_Layer 6.jpg
gta_v_pc_windows_0001_Layer 5.jpg
gta_v_pc_windows_0003_Layer 3.jpg
gta_v_pc_windows_0004_Layer 2.jpg

Our apologies for the slight shift in the date but the game requires a few extra weeks of testing and polish to make it as good as can be. Moving a release date is never a decision we take lightly and is a choice we make only when we know it is in the best interests of the game and our fans.

Systemkrav: Grand Theft Auto V – Rockstar Games

Minimum

Rekommenderas

CPU Intel

Intel Core 2 Quad Q6600
Fyra kärnor, 2,4 GHz

Intel Core i5-3470
Fyra kärnor, 3,2 GHz

CPU AMD

AMD Phenom X4 9850
Fyra kärnor, 2,5 GHz

AMD FX-8350
Åtta kärnor, 4,0 GHz

Primärminne

4 GB

8 GB

GPU Nvidia

Geforce 9800 GT 1 GB

Geforce GTX 660 2 GB

GPU AMD

Radeon HD 4870 1 GB

Radeon HD 7870 2 GB

Lagring

65 GB fritt utrymme

65 GB fritt utrymme

Operativsystem

Windows Vista SP2
x86-64 (64-bit)

Windows 7 SP1
x86-64 (64-bit)

Den som kan tänka sig att hålla ut i ytterligare cirka två månader klarar sig med en fyrkärnig processor, 4 GB primärminne och ett lastgammalt grafikkort ur generation DirectX 10. Därutöver behövs hela 65 GB ledigt lagringsutrymme och en 64-bitarsversion av Windows, åtminstone Vista SP2.

För att verkligen kunna njuta av miljöerna rekommenderas dock betydligt modernare komponenter. Utöver en fyrkärnig processor av senare snitt vill spelet kunna tugga på 8 GB primärminne och 2 GB videominne, det sistnämnda helst i kombination med ett Geforce GTX 660 alternativt Radeon HD 7870 eller senare.

Utvecklarna lovar dessutom att ge stöd för upp till tre skärmar, 4K-upplösning och stereoskopisk 3D via Nvidia 3D Vision. För detta krävs dock sannolikt betydligt mer än vad som framgår i rekommendationerna ovan.

GTA V för PC/Windows ska finnas på butikshyllorna den 24 mars. Spelet släpptes ursprungligen den 17 september 2013 för Playstation 3 och Xbox 360. För ungefär två månader sedan lanserades även en uppiffad version för den senaste generationens spelkonsoler: Playstation 4 och Xbox One.

Kommentarer till artikeln

315 debattinlägg

Skicka en rättelse
94

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
12

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

8

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

244

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

4

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer