Sid Meier's Starships följer i fotspåren av Civilization: Beyond Earth

Efter Civilization: Beyond Earth manar ett nödanrop mänskligheten att åter bege sig ut i rymden i den nära sammankopplade speltiteln Sid Meier's Starships, som kommer till PC och Ipad.

Under hösten lanserade 2K och Firaxis Games strategititeln Civilization: Beyond Earth, där mänskligheten tvingats ut i rymden efter ett "stort misstag" på Jorden. Nu visar det sig att Alpha Centauris spirituella uppföljare inte blir en självstående titel och att universumet inom kort utökas med Sid Meier's Starships.

Sid-Meier's-Starships-2.jpg
Sid-Meier's-Starships-1.jpg
Sid-Meier's-Starships-3.jpg
Sid-Meier's-Starships-7.jpg
Sid-Meier's-Starships-6.jpg
Sid-Meier's-Starships-4.jpg
Sid-Meier's-Starships-5.jpg

When designing Starships, I was intrigued by the idea of exploring the next chapter in the story of Civilization: Beyond Earth. What happens after we colonize our new home and eventually build starships to take to the stars? What has become of our long-lost brothers and sisters from the planet Earth?

Efter händelserna i Civilization: Beyond Earth har mänskligheten slagit sig till ro och snappar upp ett nödanrop på ett språk inte helt olikt deras egna. Det har därför blivit dags att åter ge sig ut i rymden, där spelaren tar kontroll över en flotta för att skydda planeter, dess invånare och bygga en planetär federation.

My goal was to create an experience that focuses on starship design and combat within a universe filled with interstellar adventure, diplomacy, and exploration.

Utöver skärmdumparna håller 2K Games på detaljerna och avslöjar endast att alla uppdrag får slumpmässigt genererade kartor för ökad omspelbarhet. Utgivaren antyder även om att det kommer finnas extra innehåll för ägare av både Sid Meier's Civilization: Beyond Earth och Starships, men avslöjar inget konkret om vad det är för mervärden synergin mellan speltitlarna kan tänkas ge.

Starships som är under utveckling av Sid Meier själv samt en mindre utvecklarskara på Firaxis och släpps "tidigt 2015" till PC/Windows, Apple OS X och Ipad.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

33

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

74

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

71

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

102

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer