Onsdagskvällens presskonferens handlade inte enbart om det kommande operativsystemet Windows 10 utan även om Microsofts satsning på förstärkt verklighet. Google Glass är det kanske mest kända exemplet inom områden och projicerar en liten bild i ögonvrån, men Microsoft ser ingen anledning att stanna där utan täcker så gott som hela synfältet med Hololens.

hololens_0000_Layer 4.jpg
hololens_0002_Layer 2.jpg
hololens_0003_Layer 1.jpg
hololens_0001_Layer 3.jpg

Microsoft Hololens liknar ett par skidglasögon och ska göra det möjligt att sudda ut gränserna mellan verkligt och virtuellt genom att placera hologramliknande objekt och miljöer i användarens närhet. Det handlar dock inte enbart om att visa 3D-bild utan även om att tillhandahålla ett naturligt gränssnitt för att låta användaren interagera med digitala omgivningen.

För detta utnyttjas både röststyrning och avancerad rörelsespårning med Kinect-liknande förmågor, allt integrerat i de trådlösa glasögonen. Användaren ska exempelvis kunna på röra händer och fingrar för att manipulera digitala objekt och styra gränssnitt. Detta ska komma till nytta inom en mängd olika områden.

Det kanske mest uppenbara användningsområdet är vid design och 3D-modellering, men Microsoft ser betydligt större framtidsutsikter än så. Inte helt olikt Oculus Rift ska användaren kunna placeras i övertygande digitala miljöer, kommunicera med videolänk och annotering samt även navigera i traditionella gränssnitt.

hololens.jpg

Även om mycket handlar om produktivitetsaspekten riktas Microsoft Hololens inte enbart mot professionella användare utan även till vanliga konsumenter. Just nu demonstreras en tidig prototyp, men planen är att förvandla det hela till en kommersiell produkt i samband med introduktionen av Windows 10.