Den som använder två eller fler grafikkort i Crossfire eller SLI får extra grafikprocessorer, men inte mer tillgängligt videominne. Anledningen är att varje grafikkort behöver varsin kopia av innehållet för att kunna turas om att rendera bilden. Samtidigt är inte databussen PCI Express tillräckligt kraftfull för att skapa en enhetlig minnespool.

mantle.png

Twitter påminner AMD:s marknadsförare Robert Hallock om att denna gamla sanning inte riktigt stämmer för det egna gränssnittet AMD Mantle och ger samtidigt en fingervisning om att detta även kommer att gälla för nya DirectX 12, eller åtminstone vad som kallas för "det low-overhead API som följer i Mantles fotspår".

Till skillnad från traditionell Crossfire, där varje grafikprocessor renderar varsin bildruta, ger AMD Mantle och nu sannolikt även DirectX 12 utvecklare möjlighet att använda split-frame rendering (SFR). Med denna metod kan varje bildruta delas upp i flera mindre sektioner för att ge förutsättningar att optimera användningen av videominnet.

Det betyder att varje grafikprocessor inte behöver varsin fullständig kopia av videominnet utan klarar sig med vad som för tillfället används i den enskilda bildsektionen. Eftersom det är upp till spelutvecklarna att styra beteendet kan det även öppna för icke-symmetriska hårdvarukonfigurationer, exempelvis att en svagare integrerad grafikdel får en mindre sektion medan ett kraftfullare grafikkort tar hand om resten.

civbe_ss_03.jpg

Denna renderingsteknik utnyttjas redan i Civilization: Beyond Earth vid användandet av AMD Mantle. Formellt sett vägrar dock AMD att kalla det hela för Crossfire eftersom beteendet inte styrs av drivrutinen utan helt och hållet bestäms av spelutvecklarna.