AUO, Samsung och Sharp gör 4K-skärmar för mobiltelefoner 2015

Våren och en ny generation mobiltelefoner närmar sig med stormsteg, men den som håller hårt i plånboken till hösten kommer eventuellt kunna lägga beslag på en 4K UHD-upplöst modell.

Utvecklingen för mobilskärmar går i ett rasande tempo. För inte alls länge sedan tillhörde 720p-upplösning toppklassen, men numera är 1080p förhållandevis vanligt och 2 560 x 1 440 pixlar (WQHD) används i de yppersta flaggskeppen. Utvecklingen stannar dock inte här och under året är det dags för nästa stora teknikkliv.

samsung-display-slide-1.jpg

Branschtidningen Digitimes rapporterar att skärmtillverkarna AUO, Samsung och Sharp siktar på att börja producera skärmar med 3 840 x 2 160 pixlar (4K UHD) till slutet av året. Vilka klienter som kan tänkas nyttja skärmarna är fortfarande höljt i dunkel, men bland tänkbara kandidater och kunder till AUO nämns de kinesiska aktörerna Xiaomi, Huawei, ZTE, Lenovo och Coolpad.

För Samsungs räkning handlar det sannolikt om en ny AMOLED-panel avsedd för minst en av bolagets egna mobiltelefoner. Under hösten framgick uppgifter som gjorde gällande att Galaxy Note 5 får en 5,9-tumsskärm med UHD-upplösning, vilket skulle ge en punkttäthet på rekordhöga 747 pixlar per tum (ppi). Detta sägs möjliggöras av en "diamantformad" pixelmatris, snarare än traditionella RGB.

Japanska Sharp kan i sin tur väntas fortsätta satsa på halvledarmaterialet IGZO (eng. indium gallium zink oxide), där bolaget redan visat upp en 4,1-tumsskärm med punkttätheten 736 ppi. Detta skulle med UHD-upplösning motsvara storleken 6 tum, samtidigt som en äkta RGB-matris används för varje pixel.

130430_oculus.jpg

Små och samtidigt högupplösta skärmar har dock andra användningsområden än just mobiltelefoner. Den senaste utvecklarversionen av Oculus Rift använder en AMOLED-skärmpanel från Samsung Galaxy Note 3 och teknikchefen Carmack har tidigare uttalat sig om att glasögon för virtuell verklighet kommer kunna dra nytta av hela 16K och mer.

Kommentarer till artikeln

67 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
16

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

283

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer