Att låta programmerare arbeta close to metal eller "nära hårdvara" är huvudnumret med AMD Mantle, där komplexa abstraktionslager bantats för drastiskt minskad overhead. Utvecklingen har påverkat både DirectX 12 och nästa version av OpenGL (Vulkan), vilka inte är exklusiva AMD Radeon utan även fungerar med Nvidia Geforce och Intels integrerade grafiklösningar.

Att de alternativa gränssnitten fyller samma funktion oavsett märke gör att det råder oklarheter kring Mantles framtid, inte minst då de öppet tillgängliga utvecklarverktyg AMD utlovade till slutet av 2014 lyser med sin frånvaro. Nu lyfter bolaget i ett blogginlägg bladet från munnen, i alla fall delvis.

AMD berättar att arbetet pågår för fullt med DirectX 12 och nästa OpenGL, där de i båda fall bidrar med utvecklingen. Bolagets partner har därför valt att skifta fokus från Mantle till de nya gränssnitten, som erbjuder liknande funktionalitet med lägre overhead oavsett märke för grafiklösningen.

The Mantle SDK also remains available to partners who register in this co-development and evaluation program. However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext.

Spelutvecklare som redan har tillgång till Mantle ska även fortsättningsvis kunna nyttja det, men för nya intressenter rekommenderar AMD att de tittar närmare på DirectX 12 och nästa OpenGL. Detta innebär inte slutet för Mantle, som intressant nog beskrivs som version 1.0. Samtidigt skriver AMD att gränssnittet måste ta sig an nya finesser och utvecklas bortom "herraväldet över ritanropen".

Förutom att antyda om framtida utveckling gör AMD gällande att Mantle måste bli mer öppet, och ett första steg mot detta är att släppa dokumentation på 450 sidor under mars. Blogginlägget skapar minst lika många nya frågor som svar och AMD lovar mer information inom de kommande dagarna under GDC 2015.