Kickstarter-succén och numera Facebook-ägda Oculus Rift har återupplivat virtuell verklighet för konsumenter. Det här är en av de stora trenderna på årets upplaga av GDC och alla vill vara med på tåget, även Sony som under fjolåret introducerade VR-headsetet Project Morpheus för Playstation 4.

Sony-Project-Morpheus2.jpg

Sedan GDC 2014 har Sony arbetat på att förbättra hårdvaran ytterligare och bland förbättringarna märks latenser under 18 millisekunder – en halvering mot fjolårets prototyp. Antalet LED:er har även gått upp från sex till nio stycken, för mer precis huvudspårning.

För skärmen byter Sony ut 5-tumspanelen mot en 5,7-tums OLED-panel med en äkta RGB-matris, däremot stannar upplösningen kvar vid i VR-sammanhang låga 1 920 x 1 080 pixlar. Istället trycker Sony på den högre uppdateringsfrekvensen 120 Hz, som sägs vara ett krav för en optimal upplevelse.

Enligt Sony är Playstation 4 designad för att klara av 120 bilder per sekund (fps) och dra nytta av den höga uppdateringsfrekvensen. Det här blir dock på bekostnad av de grafiska effekterna, varför det är möjligt att rendera spel i 30 eller 60 fps och via mjukvarufunktioner skicka ut 120 fps till Project Morpheus. Därtill är synfältet uppgraderat från 90 till "ungefär" 100 grader.

Sony är ännu inte redo att avslöja alla detaljer om virtuell verklighet med Project Morpheus utan flaggar för att mer information är att vänta till spelmässan E3 och framåt. Lanseringen väntas äga rum under 2016 års första hälft.