Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Åksjuka ses som det största hindret för att kommersialisera glasögon för virtuell verklighet. Det här säger Valves Gabe Newell att de har löst med VR-headsetet HTC Vive och att de dessutom tänker släppa tekniken fri.

Kickstarter-succén Oculus Rift tillkännagavs redan 2012 och har genomgått flertalet hårdvarurevisioner. En av sakerna den numera Facebook-ägda aktören fortfarande brottas med är så kallad åksjuka som drabbar många användare, någonting bolaget tidigare varnat för kan äventyra hela kategorin.

HTC-Vive-Controller_RoadtoVR.jpg

Bildkälla: Road to VR.

I en intevju på GDC skräder Valves vd, Gabe Newell, inte orden när han säger att VR-headset hittills varit världsbäst på att framkalla åksjuka. Det här säger han att bolaget löst med huvudbonaden HTC Vive och gör gällande att så gott som ingen eller "noll procent" av användarna drabbas av illamående.

Genombrottet tillskrivs bolagets teknik för rörelsespårning, Lighthouse. Med hjälp av laserbasstationer som placeras i rummet och receptorer på VR-headset såväl som de två trollspö-liknande handkontrollerna avläses användarens position och korrekta orientering, varpå datan används för att skapa en 3D-miljö.

Trots att Valve säger sig ha löst ett av de största problemet med virtuell verklighet tänker de inte behålla tekniken för sig själva. Lighthouse kommer framöver släppas fritt och blir gratis för intresserade hårdvarumakare, någonting bolaget hoppas ska snabba på kategorins framfart.

HTC Vive ska hitta ut till utvecklare under våren och en skarp lansering utlovas till julhandeln i slutet av året.

Källa: The New York Times (betalvägg).

Kommentarer till artikeln

63 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer