Nvidia Geforce GTX Titan X fastnar på bild

Nvidia Geforce GTX Titan X fastnar på bild

Att nästa värstingmodell från Nvidia heter Geforce GTX Titan X är inte längre någon hemlighet. Nu fastnar kortet på mer detaljerade bilder.

Rykten runt nya grafikkort i toppsegmentet har florerat hela vintern, vilket gör att Nvidias avslöjande av flaggskeppet Geforce GTX Titan X knappast kom som en total överraskning. Företagets vd Jen-Hsun Huang premiärvisade modellen under GDC 2015, och avslöjade bland annat 12 GB videominne samt hela åtta miljarder transistorer.

Nu har de första exemplaren även letat sig ut till recensenter. Webbplatsen Techgage har plockat fram kameran och dokumenterar Geforce GTX Titan X från alla tänkbara vinklar, vilket mer detaljerat avslöjar hur modellen ser ut i praktiken.

NVIDIA-GeForce-GTX-TITAN-X-02.jpg
NVIDIA-GeForce-GTX-TITAN-X-06.jpg
NVIDIA-GeForce-GTX-TITAN-X-05.jpg

Kortet har en svart kylare i samma stil som Geforce GTX 980 och extra strömförsörjning via 6+8-pins PCI Express. Baksidan saknar täckplåt, men har däremot totalt tolv kapslar GDDR5-minne. På plats finns också dubbla SLI-kontakter för möjlighet att samköra två eller tre grafikkort.

De exakta specifikationerna är dock fortsatt höljda i dunkel. Geforce GTX Titan X har sannolikt grafikprocessorn GM200, men huruvida det handlar om hela kretsen eller en nedskalad variant är okänt. Tidigare rykten talar om hela 3 072 CUDA-kärnor samt en 384-bitars minnesbuss, vilket i så fall innebär ett rejält steg upp från GM204 i Geforce GTX 980.

När Nvidia Geforce GTX Titan X lanseras och vad prislappen landar på är ännu okänt. Att exemplar redan har landat hos recensenter tyder dock på att premiären kanske inte är allt för långt borta.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

57

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer