Originalen må vara förpassade till historieböckerna, men det finns uppenbarligen ett sug efter klassiska titlar i modern tappning. Efter framgångar som Star Citizen och Wasteland 2 är det dags för en nystartad spelstudio att återuppväcka en nostalgidoftande och inte minst yrselframkallande förstapersonsskjutare.

descent.jpg

Originalet Descent från Parallax Software lanserades 1995.

Originalet Descent släpptes 1995 av Parallax Software och fick två uppföljare innan spelserien lades i malpåse och senare föll i glömska efter nedläggningen av spelhuset Interplay, som ägde rättigheterna till varumärket. Nu är det istället Descendent Studios som tar över facklan och planerar för en modern efterföljare.

Löftet är att Descent: Underground ska innehålla många klassiska ingredienser. Spelaren styr i vanlig ordning svävande flygfarkoster och kan slåss med en uppsjö olika typer av vapen, både mot datorstyrda fiender och andra mänskliga spelare. Farkosterna kan dessutom skräddarsys för att passa in i olika roller.

Descent: Underground produceras med Unreal Engine 4 och ska lanseras i mars 2016, förutsatt att Kickstarter-kampanjen lyckas nå upp till insamlingsmålet på 600 000 dollar eller motsvarande cirka 5,1 miljoner kronor.