AMD:s forskningsbudget når tioårslägsta medan Intel och Nvidia rekordinvesterar

AMD:s forskningsbudget når tioårslägsta medan Intel och Nvidia rekordinvesterar

En blödande kassakista tvingar AMD att ständigt skära ned på utgifterna och minska investeringarna i forskning och utveckling. Samtidigt når Intel och Nvidia nya rekordnivåer.

I takt med att fysikens gränser blir allt mer påtagliga blir det också dyrare att ta fram nya högteknologiska kretsar. En snabb titt i de senaste kvartalsrapporterna avslöjar att Intel och Nvidia fortsätter att spendera allt mer pengar på forskning och utveckling medan AMD ständigt tvingas skära i den långsiktigt kanske allra mest betydelsefulla utgiftsposten.

1amd_nvidia.png

AMD och Nvidia turas om med att ta över ledartröjan inom grafikprocessorer och kan tyckas vara två hyfsat likvärdiga aktörer. Båda utvecklar dessutom olika former av generaliserade processorer, där AMD i huvudsak utmanar Intel inom x86 medan Nvidia ser en framtid i ARM-lägret.

Den tuffa konkurrensen sätter dock sina spår i AMD:s finanser. Företagets budget för forskning och utveckling uppgår nu till ynka 238 miljoner dollar per kvartal. I historisk jämförelse är det ett tioårslägsta och tillbaka på 2004 års nivå.

För Nvidias del är utvecklingen den omvända. Geforce-makarens forskningsbudget passerade AMD under 2013 och når i det senaste kvartalet en ny toppnotering med drygt 348 miljoner dollar. Det är 110 miljoner dollar eller närmare en miljard kronor mer än vad AMD spenderar inom samma utgiftsområde – per kvartal.

1amd_nvidia_intel.png

I vanlig ordning spelar dock Intel i en helt annan liga. I det fjärde kvartalet spenderade halvledarjätten inte mindre än 2,99 miljarder dollar på forskning och utveckling. Under 2014 handlar det om sammanlagt 90 miljarder kronor – dubbelt så mycket som hela Sveriges totala försvarsbudget.

Till skillnad från AMD och Nvidia äger Intel egna halvledarfabriker. En stor del av de väldiga utgifterna är knutna till grundforskning och utveckling av nya tillverkningsprocesser, vilket kanske förklarar varför Intel ständigt lyckas ligga ett antal år före de närmaste konkurrenterna i den tekniska utvecklingen.

Faktum är att Intel astronomiska forskningsbudget på 10,6 miljarder dollar räknas till de absolut största i världen och endast överträffas av den tyska biljätten Volkswagen och det koreanska konglomeratet Samsung, som slår alla rekord med 13,5 respektive 13,4 miljarder dollar årligen.

Kommentarer till artikeln

81 debattinlägg

Skicka en rättelse
35

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

74

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

106

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

1

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer