AMD om asynkrona shaders i Radeon-serien och fördelarna med DirectX 12

Inför lanseringen av Windows 10 och bland entusiaster efterlängtade DirectX 12 berättar AMD om fördelarna med gränssnittet i kombination med Radeon-grafikkort.

Introduktionen av Mantle satte fart på Microsoft och Khronos Group att ta fram nya gränssnitt som möjliggör utvecklare att arbeta närmare hårdvaran, någonting som bland annat ger bättre möjligheter att nyttja fler processorkärnor (trådar) och lägre overhead. Nu avslöjar AMD andra fördelar med de kommande verktygen, inte minst i kombination med Radeon-grafikkort.

AMD-Asynchronous-Shaders-2.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-3.jpg

Möjligheten att arbeta närmare hårdvaran för med sig andra fördelar än att nyttja fler processorkärnor. I en telefonkonferens berättar AMD att med DirectX 11 sker saker som grafikuträkningar, generella beräkningar och minneshantering seriellt, någonting som innebär dåligt nyttjande av hårdvaran och lägre bildfrekvens.

Att mycket sköts seriellt tillskrivs att grafikprocessorer till följd av de idag vanliga gränssnitten är en "svarta lådor" för spelutvecklare. Med DirectX 12 finns större möjligheter att parallellisera arbetet, någonting AMD gör gällande kommer bidra till att kortare tids behövs för varje renderad bildruta.

AMD-Asynchronous-Shaders-4.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-5.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-6.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-7.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-8.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-11.jpg

AMD menar dock att parallellisering medför andra utmaningar på hårdvarunivå, där vissa grafikprocessorer endast kan bearbeta en ström kommandon åt gången. Det här innebär ytterligare komplexitet i schemaläggningen och att utnyttja hårdvaran till fullo, någonting som till viss del kan lösas genom att pausa en ström medan en uppgift som har högre prioritet får förtur.

AMD-Asynchronous-Shaders-9.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-10.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-12.jpg

Här uppges AMD ha en fördel med vad som kallas Asynchronous Compute Engines (ACE), som introducerades med arkitekturen Graphics Core Next (GCN) i slutet av 2011. Det handlar om dedikerade resurser i grafikprocessorn som gör det möjligt att hantera flera samtida kommandoströmmar. Det här ska vara extra viktigt eller rentutav nödvändigt för lägre latenser med virtuell verklighet, enligt AMD.

Antalet ACE varierar mellan olika grafikprocessorer, där Hawaii i Radeon R9 290X och R9 290 har störst antal med 8 stycken. Varje enhet kan dessutom hantera upp till 8 samtida köer, eller totalt 64 stycken. Det här är en finess AMD menar kan ge ökad prestanda med "avancerade" grafikeffekter och dessutom sägs konkurrerande grafiklösningar sakna någonting motsvarande.

AMD-Asynchronous-Shaders-13.jpg
AMD-Asynchronous-Shaders-14.jpg

I dagsläget finns endast begränsad funktionalitet för asynkrona beräkningar med DirectX 11 och AMD:s applikationsgränssnitt Liquid VR för virtuell verklighet. Fullt stöd och inte minst att bolagets ACE-enheter kan börja användas i spel dröjer till lanseringarna av DirectX 12 samt Vulkan.

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Corsair släpper uppdaterade varianter av tangentborden K70 RGB och Strafe RGB

Amerikanska Corsair uppdaterar nu tangentborden K70 RGB och Strafe RGB och adderar ändelsen "Mk.2". Bland nyheterna återfinns flera Cherry MX-brytare och stöd för mjukvaran ICUE. Läs mer

6

Alphacool Eissturm är vattenkylningspaket med expansionsmöjligheter

Slutna vattenkylare är numera vardagsmat och Alphacool lanserar en serie vattenkylningspaket, för att också ta egenbyggd vattenkylning till den breda massan. Läs mer

36

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Passa på att rösta i finalen av Phanteks RGB-inspirerade, där det vinnande bidraget belönas med ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

148

Forumet: Annonsfritt Youtube med Youtube Premium

Youtube har nu lanserat betaltjänsten Youtube Premium, där de erbjuder annonsfri tittning och möjligheten att titta offline för 119 kronor per månad. Är det något för dig? Gå in i tråden och diskutera! Läs mer

169

Test: Intel Core i7-2600K och AMD FX-8150 mot 2018 års processorer

För sju år sedan lanserades Intel arkitekturer Sandy Bridge och AMD Bulldozer. Hur står de sig idag och räcker verkligen Intels Core i7-2600K för spel idag med ett modernt grafikkort? Läs mer

14

Fredagspanelen 157: Kärnornas krig och de nya upphovsrättslagarna från EU

Den regniga midsommarhelgen är ett perfekt tillfälle att sitta inne och glo på senaste Fredagspanelen, denna gång om kommande monsterprocessorer och omdiskuterade EU-lagar. Läs mer

3

Produkterna du missade på Computex 2018

På stora hårdvarumässor blir det alltid ett antal nyheter som inte får någon direkt uppmärksamhet. Här är fyra videoreportage som merparten av SweClockers läsare missade. Läs mer

124

Minnestillverkare väntas dömas till höga böter för kartellbildning

Samsung, SK Hynix och Micron uppges med stor sannolikhet dömas till höga böter i Kina, då de bedrivit otillåten kartellverksamhet för att hålla uppe priserna på minnesmarknaden. Läs mer

83

Intels VD Brian Krzanich tvingas lämna sin post

Intel meddelar att VD:n Brian Krzanich avgår med omedelbar verkan, då han haft ett förhållande med en anställd på företaget. Läs mer

10

Mutant Year Zero: Road to Eden får ny trailer – släpps under 2018

Mutant Year Zero: Road to Eden visas i en ny trailer, vilken ger mer info om tre av huvudkaraktärerna samt bekräftar att lanseringen sker under 2018. Läs mer

27

Den nya upphovsrättslagen inom EU – det här händer nu

Den nya upphovsrättslagen Artikel 13 röstades nyligen igenom av Europaparlamentets juridiska utskott. Ännu har dock beslutet en bit kvar att gå innan det blir lag inom EU. Läs mer

98

Nvidias nästa generation Geforce försenas till följd av överskottslager av Pascal

Efter ett knappt år av bristvara på grafikkort har efterfrågan sjunkit rejält, vilket istället lett till stora överskott som tvingat Nvidia ta tillbaka 300 000 grafikkretsar. Läs mer