EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar

EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar

Johan Andersson, teknikchef på EA för spelmotorn Frostbite, ser gärna att DirectX 12 blir ett minimikrav för samtliga speltitlar som lanseras med motorn till julhandeln 2016.

Teknikchefen för Frostbite-motorerna, Johan Andersson, var drivande i utvecklingen av AMD Mantle och sägs rentutav vara den som tog initiativet till gränssnittet. Det är därför inte lustigt att han förespråkar DirectX 12, där programmerare får större möjligheter att arbeta close to metal eller "nära hårdvaran" och bättre dra nytta av de tillgängliga resurserna.

På mikrobloggen Twitter skriver Johan Andersson att han gärna ser att Windows 10 och DirectX 12 med Windows Display Driver Model (WDDM) 2.0 blir minimikrav för alla speltitlar som bygger på Frostbite redan till julhandeln 2016. Detta ses som ett "aggressivt" skifte, som skulle medföra stora prestandafördelar.

Om Anderssons vision är genomförbar beror helt på genomslaget för Windows 10 och där är förutsättningarna på förhand goda. Detta inte minst då Microsoft tagit åt sig av kritiken som riktats mot Windows 8, men även för att alla med en giltig licens av Windows 7 eller senare får Windows 10 som gratis uppdatering.

Förutom att användare kommer få enkel och gratis tillgång till mjukvaran står AMD och inte minst Nvidia redo med stöd för äldre grafikkort. Från AMD:s håll får alla GCN-baserade modeller, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare, stöd för DirectX 12. Från Nvidias håll utlovas stöd hela vägen tillbaka till arkitekturen Fermi och Geforce GTX 400-serien.

Förutom att lägga fram ett offentligt önskemål antyder teknikchefen att arbetet med att uppdatera Frostbite 3 med DirectX 12-stöd pågår för fullt sedan lanseringarna av Battlefield 4 och Dragon Age: Inquisition. Speltitlar med motorn och stöd för det nya gränssnittet bör således inte ligga alltför långt borta i tiden.

Windows 10 med DirectX 12 lanseras under sommarmånaderna och de senaste ryktena pekar mot juli månad.

Kommentarer till artikeln

64 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer