För några dagar sedan öppnades en ny butiksavdelning för spelmodifikationer i Steam Workshop. Tanken var att även hemmasnickare ska kunna ta betalt för sina verk och intäkterna delas mellan Valve, spelhuset och innehållsskaparen. Upplägget möttes dock av häftig kritik – inte minst eftersom satsningen ses som ett direkt hot mot (PC-)spelkulturen, där moddar är synonymt med ideella hobbyprojekt.

mods.jpg

We've done this because it's clear we didn't understand exactly what we were doing. We've been shipping many features over the years aimed at allowing community creators to receive a share of the rewards, and in the past, they've been received well. It's obvious now that this case is different.

Nu visar det sig att Valve lyssnar på kritiken och inte bara stoppar satsningen på betalmoddar för befintliga Skyrim utan även lägger planerade butiker för titlar som Dota, Counter-Strike, DayZ och Killing Floor på is. Valve förklarar att syftet var att ge hemmasnickare nya möjligheter att skapa mer och bättre innehåll, men att det inte var rätt att börja med ett äldre spel och ett redan etablerat community.

Alla som köpt moddar på Steam Workshop kommer nu att få pengarna återbetalda. Även Skyrim-utvecklarna på Bethesda Softworks instämmer i beslutet att överge satsningen på betalmoddar.