Följsam bild även vid lägre bildfrekvenser är löftet med synkroniseringstekniken Freesync, som efter en utdragen lansering nu börjar synas till i allt fler gamingskärmar. Även om AMD i samarbete med standardiseringsorganet VESA lyckats skapa ett öppet alternativ till Nvidias proprietära G-Sync finns fler avgörande skillnader. En av dessa är att tekniken ännu inte går att använda med flera grafikprocessorer.

AMD_FreeSync_Technology FINAL_Page_05.jpg

After vigorous QA testing, however, it’s now clear to us that support for AMD FreeSync monitors on a multi-GPU system is not quite ready for release. [...] We will continue to develop and test this solution in accordance with our stringent quality standards, and we will provide another update when it is ready for release.

Nu meddelar AMD att den tilltänkta drivrutinen som ska ge stöd för Freesync tillsammans med flera grafikkort i Crossfire skjuts på en obestämd framtid sedan det upptäckts att mjukvaran inte lever upp till kvalitetskraven. Denna gång vågar AMD inte ge några löften utan stannar vid att krasst konstatera att drivrutinen släpps när den är redo.

AMD har dock fler och desto allvarligare bekymmer med tekniken. Ett av de mest omdebatterade är att skärmpanelens overdrive inte fungerar tillsammans med Freesync och att det även uppstår irriterande kantskuggor. SweClockers bildexpert Thomas Ytterberg beskriver problemen i den nyligen publicerade recensionen av gamingskärmen Acer XG270HU:

Kortfattat orsakar Freesync en del bildproblem jämfört med en situation där AMD:s teknik inte är inblandad. Det räcker alltså inte med att slå av Freesync i Catalyst Control Center. Om en Freesync-kapabel grafikprocessor driver skärmen via Displayport uppstår vita kantskuggor överallt, även runt text och grafik i Windows. Samtidigt saknar Overdrive-inställningen effekt, vilket ger mer påtagliga eftersläpningar.