Rockstar bannlyser moddare i GTA V

Den som modifierar filer till Grand Theft Auto V lever farligt. Nu inkommer mängder av rapporter om att Rockstar Games bannlyser moddare, även i enspelarläge.

Många spelutvecklare har en kluven inställning till modifikationer. Hemmasnickrat innehåll uppskattas ofta av fansen, kan förbättra upplevelsen och förlänga spelets livslängd. Samtidigt finns en ständigt överhängande risk för fusk och allmän oreda, något som uppenbarligen oroar Rockstar Games.

gta.png

Nu inkommer mängder av rapporter om att Rockstar Games stänger av spelare som installerar modifikationer i GTA V. Att installera moddar i onlinespel klassas ofta som fusk, men enligt de berörda användarna riskerar även den som håller sig till enspelarläget att bli bannlyst av antifusksystemet.

Rockstar förtäljer dock inte de exakta orsakerna till avstängningarna utan lämnar fältet öppet för spekulationer. Vissa menar att klagomålen enbart kommer från fuskare som vill få sina avstängningar upphävda. Andra påpekar att en del moddar även installeras och används vid onlinespel. Ibland utan användarens kännedom.

En kanske mer trovärdig förklaring är att kontrollen äger rum redan vid inloggningen till Rockstar Social Club och att systemet inte gör skillnad på fusk och relativt harmlösa ändringar såsom justerad field of view (FOV).

Det skulle i så fall innebära att Rockstar mer eller mindre famlar i mörkret och bannlyser spelare av den enda orsaken att dessa använder modifierade filer. Den normala avstängningstiden är två veckor.

Kommentarer till artikeln

129 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer