Microsoft Hololens begränsas av smalt synfält

Microsoft Hololens begränsas av smalt synfält

Utsikterna för Microsofts holografiska glasögon Hololens begränsas av att endast en liten del av bilden är synlig inuti en avgränsad ruta.

Microsoft sätter framtidshoppet till Windows 10, men vad som verkligen får entusiasternas hjärtan att bulta är satsningen på förstärkt verklighet med de uppmärksammade glasögonen Hololens. Till skillnad från VR-glasögon likt Oculus Rift och Valve/HTC Vive vill Microsoft låta den digitala världen smälta samman med den fysiska omgivningen.

hololens.png

Efter att ett antal amerikanska teknikjournalister fått tillfälle att prova på den senaste versionen av Hololens står det klart att Microsofts futuristiska presentationer tummar en hel del på verkligheten. Konsensus verkar vara att glasögonen i den nuvarande tappningen inte alls har vad som krävs för att klä omgivningen i en övertygande förstärkt verklighet.

The field of view where holograms show up is quite small, in fact, it feels smaller than what was demoed at the January event. [...] To see a hologram, you have to be looking directly at it

De flesta är överens om att Hololens kan skapa trovärdiga hologram och precis som utlovat läsa av omgivningen och ta emot röstkommandon. Bildkvaliteten sägs vara något av det bästa som går att uppbåda, men det smala synfältet begränsar upplevelsen. I själva verket är hologrammet endast synligt inuti en liten fyrkant rakt framför ögonen.

Denna begränsning innebär att skarpa kanter uppstår om objekten inte ryms inuti det till tillgängliga synfältet. Dessutom kan inte virtuella objekt placeras på mer än 3–4 meters avstånd. Sammantaget verkar den faktiska upplevelsen snarare påminna om att titta på en svävande 3D-skärm än att förflyttas till en digitaliserad omgivning.

mars.png

Att som i Microsofts presentation ta planeten Mars till vardagsrummet är således mer av en avlägsen vision än en verklighetsförankrad demonstration av Hololens faktiska förmågor.

Källa: The Verge, Neowin.



Kommentarer till artikeln

35 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
17

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

288

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer