Oculus Rift för konsumenter lanseras första kvartalet 2016

Oculus Rift för konsumenter lanseras första kvartalet 2016

I ett officiellt tillkännagivande bekräftas att lanseringen av den efterlängtade konsumentversionen av VR-glasögonen Oculus Rift äger rum i början av nästa år.

För ungefär ett år sedan uppgav grundaren Palmer Luckey att Oculus Rift skulle introduceras under 2015, förutsatt att inget oväntat inträffar. På mässan SXSW i mars klargjordes att projektets omfattning och ambition vuxit betydligt sedan Facebook tog över rodret. Det uppfattades som en ganska klar fingervisning om att lanseringen fortfarande ligger en bit fram i tiden.

rift2.jpg
rift1.jpg

Oculus Rift builds on the presence, immersion, and comfort of the Crescent Bay prototype with an improved tracking system that supports both seated and standing experiences, as well as a highly refined industrial design, and updated ergonomics for a more natural fit.

I ett blogginlägg bekräftar Oculus VR att den efterlängtade konsumentversionen anländer senare än väntat och lanseras i det första kvartalet 2016. Fler detaljer om hårdvaran, mjukvaran, inmatningsmöjligheterna och de inledande speltitlarna kommer att avslöjas under nästa vecka. Dessutom planerar Oculus att öppna upp för förbokningar.

Den senarelagda lanseringen innebär att den närmaste konkurrenten Valve ser ut att hinna före till den virtuella verkligheten med glasögonen HTC Vive, som beräknas dyka upp mot slutet av året. Redan under sommaren anländer dessutom Open Source Virtual Reality, ett par nya glasögon som utvecklas med öppenkällkodsfilosofi.

Kommentarer till artikeln

48 debattinlägg

Skicka en rättelse
140

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

249

Test: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Intel äntrar testlabbet med nionde generationens Core-processorer, denna gång med åtta kärnor under huven och ruskigt höga klockfrekvenser direkt ur kartong. Läs mer

44

Välkommen till SweClockers Meet & Geek i Skellefteå den 9 november!

Det nalkas ännu en medlemsträff för SweClockers gemenskap! Den här gången reser redaktionen norrut till Skellefteå, för att avnjuta en helkväll med god mat, förfriskningar och snack på Stadskällaren. Läs mer

114

Quiz: Datorer i film

Ny vecka betyder nytt quiz på SweClockers, och denna gång handlar det om datorer som figurerat i filmer genom åren. Läs mer

115

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor. Läs mer

29

Nvidia listar Geforce GTX 1060 med 6 GB GDDR5X-minne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1060 från Nvidia finns redan i flera utföranden och på företagets webbsida syns nu ännu en variant, som bestyckas med snabbare grafikminne av GDDR5X-typ. Läs mer

62

Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Dreamhack Winter 2018 närmar sig med stormsteg, och vi är därför nyfikna på att höra om dina bästa LAN-minnen. Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

33

AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Nyligen uppdaterade Principled Technologies sitt test av Core i9-9900K och AMD Ryzen, men enligt AMD finns det fortfarande vissa brister gällande hur dessa har utförts. Läs mer

12

Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Med förbättrad tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser väntas Polaris än en gång fräschas upp, och Asus förbereder nu enligt uppgift grafikkortet Radeon RX 590 ROG Strix. Läs mer

12

Samsung lanserar Galaxy Book 2 med Qualcomm Snapdragon 850

Samsung utmanar Microsoft Surface Pro med sin Galaxy Book 2, en hybriddator med Qualcomm Snapdragon-processor och upp till 20 timmars batteritid. Läs mer

7

Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve vidareutvecklar sin lösning för algoritmbaserad rendering i VR, något som bland annat sänker hårdvarukraven för spel. Läs mer

12

In Win släpper kompakt nätaggregat på 700 W i formfaktorn SFX

Tillverkaren In Win breddar nu sitt sortiment av nätaggregat med den kompakta modellen In Win CS 700W, för vilket formfaktorn SFX och effektivitet enligt 80 Plus Gold gäller. Läs mer