Google spärrar tillägg till Chrome utanför den egna butiken

Google spärrar tillägg till Chrome utanför den egna butiken

Den som installerar tillägg i webbläsaren Chrome får fortsättningsvis hålla sig till Googles egna webbutik, något som ska minska risken att drabbas av skadlig kod.

Tillägg i webbläsaren kan användas för att skräddarsy det mesta och lite till – en frihet som inte är helt utan risker. Många stöter på ovälkomna beteenden som påtvingad reklam och forcerade startsidor, andra råkar ut för betydligt värre olägenheter.

chrome.jpg

The extension platform unlocks powerful features that can help users get the most out of Chrome. However, it is crucial that our users stay safe from the reaches of malicious software developers.

Nu framkommer det att Google tar i med hårdhandskarna och stoppar möjligheten att installera tillägg till webbläsaren Chrome från andra källor än den egna mjukvarubutiken. Syftet är att skydda användarna genom att minska exponeringen mot potentiella angripare, som exempelvis kan utnyttja tillägg i webbläsaren för att spionera eller plantera virus och trojaner.

En liknande begränsning infördes för ett år sedan, då med undantaget att användare kan välja att fortsätta tillåta overifierade källor (dev-channel). Efter att skadlig mjukvara utnyttjat kryphålet väljer Google att även täppa till den möjligheten, en ändring som inte enbart gäller Windows-versionen utan även kommer att införlivas i Chrome för Apple OS X i juli.

Samtidigt är begränsningen kontroversiell, inte minst bland utvecklare. Vissa menar att det borde vara upp till användaren att välja vilka källor som ska vara tillåtna, andra går ut betydligt hårdare och hävdar att Google följer Apples exempel och inte längre förespråkar valfrihet utan är på väg att skapa en "inhägnad trädgård" kring de egna tjänsterna.

Enligt Google fick införandet av den tidigare och mindre restriktiva begränsningen effekten att antalet supportärenden där användare begärde hjälp med att avinstallera ovälkomna tillägg minskade med hela 75 procent.

Källa: Chromium Blog.

Kommentarer till artikeln

58 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer