Sedan Kickstarter-succén Oculus Rift är VR-glasögon en växande trend där alla vill vara med. Efter lång tids väntan närmar sig de skarpa konsumentlanseringarna och om ingenting förändras kan Valve i samarbete med HTC bli först ut med Vive, som ska hitta ut mot slutet av året.

Oculus-Invite-Step-Into-The-Rift.png

För den som ser fram emot trendskaparen Oculus Rift dröjer lanseringen till första kvartalet 2016, detta till följd av att projektets omfattning och ambition vuxit sedan Facebooks förvärv. Nu bjuder Oculus VR in media till evenemang i San Francisco den 11 juni, för att av allt att döma demonstrera konsumentvarianten CV1.

Den första konsumentanpassade varianten kommer utrustas med två skärmar (en per öga), vardera med 1 080 x 1 200 pixlar och uppdateringsfrekvensen 90 Hz. Detta tillsammans med skräddarsydda renderingstekniker innebär att ett typiskt VR-spel uppskattningsvis kommer kräva cirka tre gånger mer beräkningskraft än en motsvarande traditionell speltiteln i upplösningen 1080p.

För att klara detta krävs rejäla doningar i form av ett Geforce GTX 970 eller Radeon R9 290, en fyrkärniga processor ur generationen Intel Haswell med och minst 8 GB primärminne. För att överhuvudtaget kunna ansluta glasögonen krävs dessutom en ledig HDMI 1.3 och inget mindre än två USB 3.0.

Avslutningsvis blir Oculus Rift CV1 inledningsvis enbart för Windows, sannolikt för att koncentrera resurserna för en snabbare lansering. Utvecklarna avser dock att släppa drivrutiner och verktyg även för Linux och Apple OS X, men har i dagsläget ingen tidsplan för detta.

Källa: Techcrunch.