Tidigare i veckan lanserades efterlängtade The Witcher 3, som lovordats i medier världen över. Släppet blev dock inte fritt från kontroverser, då läckta bilder en dryg vecka innan avslöjade att CD Projekt Red kompromissat med de visuella effekterna och ritavståndet eller draw distance jämfört mot 2013-års speltrailer.

4.jpg

I en intervju med Eurogamer talar CD Projekt Red ut om vad som hänt från den första trailern till lanseringen. Först och främst bekräftas att spelkonsolerna hållit tillbaka de grafiska effekterna, men samtidigt påpekas att det inte hade blivit något The Witcher 3 utan Xbox One och Playstation 4. Detta då fler plattformar öppnar upp för en bredare kundbas, vilket motiverar större investeringar.

Medgrundaren Marcin Iwinski fortsätter med att bolaget gjorde en funktionell version av delar av spelet till VGX, men att de vid tillfället var långt ifrån någonting färdigställt. En av de stora förändringar som skett är ett byte av renderingssystem, som gav bäst resultat både dag- och nattetid i spelet. Den andra krävde "massor" av dynamiskt ljus, vilket de insåg inte fungerande i en stor och öppen värld.

Senare i intervjun påpekas även att allt inte är negativt jämfört mot vad som visades 2013. Även om det inte framgår av den ursprungliga trailern har CD Projekt Red lyckats skapa en större värld och att leverera fler bildrutor per sekund. Samtidigt är de efterkloka och säger att de kanske inte skulle visat tidigt material.

Avslutningsvis säger utvecklarna att de inte har någonting att dölja, eller rättare sagt inte kan neka förändringarna när det är lätt att göra sidojämförelser. Till de som ännu inte bestämt sig för att köpa spelet rekommenderar studion folk att vänta på kommande uppdateringar, där bland annat finputs av grafiken är att vänta, och att ta ett väl avvägt beslut efter att de sett resultaten.