Kritikerna menar att Facebooks ägande av Oculus VR enbart syftar till att göra virtuell verklighet till ytterligare en reklamkanal. I vilket fall som helst ger Mark Zuckerbergs djupa fickor möjligheterna att både utveckla och förvärva ny teknik, som annars skulle vara utom räckhåll för ett litet gräsrotsfinansierad uppstartsföretag likt Oculus.

datorseende.jpg

We’re developing breakthrough techniques to capture, interpret, manage, analyse, and finally reproject in real-time a model of reality back to the user in a way that feels real, creating a new, mixed reality that brings together the virtual and real worlds.

Nu tillkännager Oculus VR ett förvärv av brittiska Surreal Vision, som arbetar med att utveckla teknik för datorseende genom att utnyttja djupseende kameror för att väva samman den verkliga med den virtuella världen. Detta utan att ta till genvägar som markörer eller andra hjälpmedel utan rätt och slätt digitalisera omgivningen i realtid.

Grundarna till Surreal Vision kommer ursprungligen från en forskningsgrupp vid Imperial College i London och står bakom flera tekniker inom området, däribland Kinect Fusion, Dynamic Fusion, DTAM och SLAM++. Dessa handlar inte enbart om att digitalisera fysiska objekt utan även om att tolka och rekonstruera den verkliga världen i 3D.

Förvärvet innebär att Oculus VR får möjlighet att satsa på förstärkt verklighet utan att ta fram nya glasögon med exempelvis semi-transparenta skärmar likt Microsoft Hololens. Istället kan tekniken implementeras i framtida inkarnationer av Oculus Rift.