Det krävs ett påkostat datorsystem för att spela i höga upplösningar och ännu mer för att ta steget till den virtuella verkligheten. Oculus VR uppskattar att ett typiskt VR-spel kommer att kräva cirka tre gånger mer beräkningskraft än motsvarande traditionell speltitel i upplösningen 1080p. Addera kostnaden för glasögonen och många kommer tvingas gräva djupt i plånboken för att vara med vid lanseringen.

brendan_letter_small.jpg

I en intervju på Code Conference vid Rancho Palos Verdes i Kalifornien uppger Oculus vd Brendan Iribe att konsumentversionen av Oculus Rift tillsammans med ett lämpligt datorsystem kommer att gå loss på "runtomkring 1 500 dollar". Med dagens höga växelkurs kan det sannolikt översättas till närmare 16 000 kronor hos svenska återförsäljare.

Rekommenderade systemkrav för Oculus Rift CV1

  • Nvidia Geforce GTX 970, AMD Radeon R9 290 (motsvarande eller högre)

  • Intel Core i5-4590 3,7 GHz (motsvarande eller högre)

  • 8+ GB primärminne

  • HDMI 1.3-kompatibel videoutgång

  • 2 st. USB 3.0-portar

  • Windows 7 SP1 eller senare

För ett litet tag sedan informerade Oculus VR om att det kommer att krävas ett duktig datorsystem för att verkligen kunna njuta av den virtuella verkligheten. De rekommenderade systemkraven inbegriper inte minst ett påkostat grafikkort av senaste snitt tillsammans med en modern fyrkärnig processor i höga klockfrekvenser.

I dagsläget kostar ett liknande datorsystem strax under 11 000 kronor, vilket skulle lämna cirka 5 000 kronor för glasögonen Oculus Rift. Vad som komplicerar bilden en smula är att den skarpa versionen inte släpps förrän i början av 2016 och att Iribe mycket väl kan räkna med att priserna på ovan nämnda datorkomponenter kommer att hinna sjunka innan dess.

Det långsiktiga målet är att totalpriset för Oculus Rift tillsammans med ett lämpligt datorsystem ska trilla ned under 1 000 dollar.

Källa: Recode.