Oculus VR är knappast ensamma om att förutspå en revolution inom virtuell verklighet. I upptakten till den omtalade kommersialiseringen av tekniken deltar såväl IT-jättar som mindre uppstartsföretag. Nu kliver även svenska Starbreeze in på arenan med ett förvärv av franska Infiniteye VR, som står bakom glasögonen med samma namn.

star_vr_0007_150528_STAR-VR_Product-shot_01.jpg
star_vr_0006_150528_STAR-VR_Product-shot_02.jpg
star_vr_0003_150528_STAR-VR_Product-shot_07.jpg
star_vr_0004_150528_STAR-VR_Product-shot_06.jpg
star_vr_0005_150528_STAR-VR_Product-shot_03.jpg
star_vr_0001_150528_STAR-VR_Product-shot_01_markers.jpg
star_vr_0000_150528_STAR-VR_Product-shot_02_markers.jpg

Starbreeze’s vision is to become a leader in the entertainment industry by delivering world class experiences. The landscape of entertainment is transforming and we strongly believe VR will be a big part of the story of our industry going forward. Our StarVR aims at bringing the next generation entertainment experiences to reality

Lagom till spelmässan E3 2015 i Los Angeles tillkännager Starbreeze vad som kallas för Project Star VR. I det pågående utvecklingsprojektet, som inbegriper både hårdvara och mjukvara, deltar bland annat filmbolaget Lionsgate, utgivaren 505 Games och serietidningsförlaget Skybound.

vr2.jpg

Kronjuvelen är glasögonen Star VR med betydligt mer påkostade specifikationer än konkurrenter såsom Oculus Rift. I huvudenheten används inte bara en utan två 5,5"-skärmar med en sammanlagd upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar, vilket tillsammans med särskilda Fresnel-linser ger ett horisontellt synfält på hitintills oöverträffade 210 grader.

Det kan jämföras med den nyligen tillkännagivna konsumentversionen av Oculus Rift, som släpps i det första kvartalet 2016 och erbjuder 2 160 × 1 200 pixlar med cirka 100 graders synfält. Det kan tilläggas att Oculus grundare Palmer Luckey tidigare tillbakavisat förslag om att använda Fresnel-linser med motiveringen att dessa sänker kontrasten och förvränger bilden.

Star VR finns för närvarande i två utgåvor, med och utan full positionsbaserad rörelsespårning, och kommer att demonstreras på spelmässan E3 2015 den 16 juni. Samtidigt meddelar Starbreeze att systemet integreras med Steam Open VR och att tillhörande speltitlar kommer att publiceras på plattformen Steam.