Nvidia Geforce Pascal kan innehålla hela 17 miljarder transistorer

Nvidia Geforce Pascal kan innehålla hela 17 miljarder transistorer

Efterträdaren till dagens Maxwell kan innehålla rekordhöga 17 miljarder transistorer, mer än dubbelt upp från värstingkretsen GM200 och Geforce GTX Titan X.

Medan Intel är i full sving med såväl Tri-gate-transistorer som 14 nanometersteknik står AMD och Nvidia fortfarande och stampar på 28 nanometer. Orsaken stavas TSMC, som ännu inte lyckats övertyga med mer avancerade tillverkningsprocesser för högpresterande kretsar såsom grafikprocessorer. Först i början av 2016 kan det bli ändring på den biten.

finfet.jpg

Efter utrullningen av Geforce Maxwell inklusive värstingen GM200 blickar Nvidia framåt mot nästa arkitektur. Namnet att lägga på minnet är Pascal, som inte bara ska ta steget till staplade minneskretsar utan också sägs gå över till 16 nanometer med Finfet – TSMC:s motsvarighet till Intel Tri-gate.

Nu inkommer uppgifter som pekar mot att Nvidia planerar att ta tillvara på den nya tillverkningstekniken för att skapa mer avancerade grafikprocessorer än någonsin tidigare. Efterträdaren till Geforce GTX Titan X kan innehålla så många som 17 miljarder transistorer.

Det är mer än dubbelt upp från dagens Nvidia GM200 på 8,0 miljarder transistorer och även en rejäl ökning från AMD Fiji i Radeon Fury X, som för tillfället leder ligan med 8,9 miljarder transistorer. Trots detta väntas kretsen till ytan bli mindre än föregångaren Maxwell.

Den nya grafikprocessorn kombineras med den andra generationens staplade minneskretsar från SK Hynix, känt som HBM 2.0. Det ska göra det möjligt att klämma in upp till 32 GB minne och samtidigt fördubbla minnesbandbredden från den första generationen, som används i Radeon Fury-serien. Med andra ord kommer minnesbandbredden att passera en terabyte per sekund.

Den första grafikprocessorn med arkitekturen Nvidia Pascal väntas dyka upp i början av 2016.

Kommentarer till artikeln

89 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer