Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Fuskprogram till populära speltitlar säljs i industriell skala. Enligt spelhuset Bohemia tjänar de ljusskygga skaparna mångmiljonbelopp på den illa sedda verksamheten.

Glöm campare, kaninhoppare och granatspammare. Den i särklass mest avskydda kategorin spelare är givetvis fuskaren. Trots ständigt förbättrade detekteringsrutiner och ett överhängande hot om avstängning är många ändå villiga att ta risken och dessutom betala dyra pengar för att få ett osportsligt överläge.

bohemia.jpg

Spelhuset Bohemia Interactive med titlar som Day Z och Arma i bagaget arbetar målmedvetet med att spåra upp och stänga av fuskare. I en presentation för tyska Computer Base diskuterar utvecklarna inte bara de tekniska detaljerna utan också fusket som fenomen. Det handlar numera om en hel industri.

Fuskprogram till populära multiplayerspel såsom DayZ kostar från några tior upp till flera tusen kronor för de allra mest kraftfulla varianterna. I flera fall erbjuds till och med abonnemang där fuskarna måste betala en månadsavgift för att kunna fortsätta använda fuskprogrammet.

Bara till DayZ beräknas de största fuskfabrikerna dra in mångmiljonbelopp på verksamheten. Med en såpass hög efterfrågan finns incitament till att spendera stora resurser på att ständigt utveckla nya och mer svårupptäckta typer av fusk. Spelutvecklarna tvingas därför in i en alltjämt pågående katt och råtta-lek.

Hemliga agenter

Pengarna skapar också andra bekymmer. Bohemia utesluter inte att det förekommer "dubbelagenter". Det kan handla om personer som på ett eller annat sätt är involverade i spelutvecklingen och säljer information eller planterar svagheter, som sedan kan utnyttjas av fuskindustrin.

Samtidigt utnyttjar Bohemia motsvarande taktik. Egna agenter infiltrerar fuskarnas tillhåll på nätet, analyserar de senaste metoderna och samlar in information för att snabbt kunna ta fram motmedel. Tillsammans med rent rättsliga åtgärder, inte sällan för skattefusk, anses det vara den mest långsiktigt gångbara metoden för att komma till rätta med problemet.

Kommentarer till artikeln

236 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
16

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

285

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer