Geforce GTX 950 på bild

Ytterligare ett grafikkort med arkitekturen Maxwell är på ingång. Nu läcker den första bilden på den nära förestående instegsmodellen Geforce GTX 950.

I upptakten till hösten och vinterns högsäsong laddar både AMD och Nvidia med nya grafikkortsmodeller. Först ut är en smärre kamp om den lukrativa instegsklassen, där det gröna laget placerar kommande Geforce GTX 950 och senare även väntas stöta på motstånd från Radeon R7 370X.

PNY-GeForce-GTX-950.jpg

Specifikationer: Nvidia Geforce GTX 950

GTX 960

GTX 950

GTX 750 Ti

Teknik

28 nm

28 nm

28 nm

GPU

GM206

GM206

GM107

Transistorer

2,9 md

2,9 md

1,87 md

Kretsarea

227 mm2

227 mm2

148 mm2

Arkitektur

Maxwell

Maxwell

Maxwell

CUDA-kärnor

1 024 st.

768 st.

640 st.

Basfrekvens

1 126 MHz

~1 150–1 250 MHz

1 020 MHz

Turbofrekvens

1 178 MHz

~1 350–1 450 MHz

1 085 MHz

Minnesbuss

128-bit

128-bit

128-bit

Minnesmängd

2 GB GDDR5

2 GB GDDR5

2 GB GDDR5

Minnesfrekvens

7 012 MHz

6 600–6 750 MHz

5 400 MHz

Minnesbandbredd

112,2 GB/s

105,6–108 GB/s

86,4 GB/s

Strömförsörjning

6-pin

8-pin

TDP

120 W

90 W

60 W

Nu fastnar det nya grafikkortet på bild. Det handlar om ett Geforce GTX 950 från PNY, som av allt att döma följer Nvidias referensdesign. På menyn står bland annat den andra generationens Maxwell med grafikprocessorn GM206 innehållande 768 CUDA-kärnor och 2 GB GDDR5-minne på 128-bitars minnesbuss.

I praktiken efterträder Geforce GTX 950 föregångaren Geforce GTX 750 Ti, som namnet till trots markerade starten för arkitekturen Maxwell. Nykomlingen väntas inta mer eller mindre samma prispunkt på runtomkring 1 500 kronor inklusive moms. Lanseringen äger rum i mitten av augusti.

Kommentarer till artikeln

38 debattinlägg

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer